Tanulmányok, elemzések
1946 anyag az adatbázisban
Bevezető

Az online kereskedelemben értékesített legkeresettebb termékek minden főbb kategóriájában a hivatalos fogyasztói árindex alatti árváltozás zajlott le az elmúlt 12 hónap során, nem egy termékkategóriában árcsökkenés is bekövetkezett tavaly szeptember óta - állapította meg az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál annak kapcsán, hogy az oldalon közel 90 termékkategória legkeresettebb termékeinek éves árváltozását vizsgálta, több mint 3.000 termékre kiterjedően.

A napi fogyasztási cikkek körében tapasztalt 9,3 százalékos átlagos éves áremelkedés közel áll a KSH által szeptemberre kimutatott 12,2 százalékos inflációhoz. Az egészség- és szépségápolási cikkek átlagos drágulása 6,9 százalékos volt. A háztartási gépek esetében ugyanakkor már csupán 0,6 százalékos volt az árak átlagos növekedése, miközben a sportfelszerelések ára 5,3 százalékkal, a szórakoztató elektronikai eszközök pedig átlagosan csaknem 14 százalékkal kerültek kevesebbe, mint egy éve.

A napi fogyasztási cikkek körében az online webáruházakban az alapvető élelmiszerek drágultak leginkább (+17%), míg az egészség- és szépségápolási kategóriában az étrendkiegészítők (+17%) ára emelkedett legjobban. A háztartási gépek közül a konyhagépek körében volt drágulás (3-5% között), ugyanakkor a mobilklímák ára közel 8 százalékot esett A sportfelszerelések körében szinte egységesen enyhe árcsökkenés volt tapasztalható, kivételt a kerékpárok és rollerek képeznek, de ezek átlagára sem nőtt néhány százaléknál nagyobb mértékben. A szórakoztató elektronika kategóriában az okosórák 13 százalékkal, a mobiltelefonok 16 százalékkal, míg a televíziók 19 százalékkal kerültek kevesebbe, mint egy évvel korábban.

A műszaki cikkek esetében figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy egy adott modell ára folyamatosan csökken, ahogyan megjelennek az újabb és újabb modellek. Az infláció miatt csökkent a bérek reálértéke, emiatt erősödött az a tendencia, hogy a vásárlók nem a legkorszerűbb, hanem az egy-két évvel korábban megjelent, olcsóbb termékeket vásárolták.

"Az egyes kategóriákban észlelhető árcsökkenést az is okozza, hogy tavaly év közepén, a felpörgő infláció időszakában az online kereskedők is intenzíven elkezdték emelni az áraikat, nem egyszer az indokoltnál is nagyobb mértékben - magyarázza Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője. - Eleinte volt is terük erre, hiszen az általános pénzromlást érzékelve a drágulást a vásárlók ezen a területen is tudomásul vették. Azonban a kereslet hamarosan visszaesett, amire a kereskedők a piaci verseny miatt fokozatos árcsökkentéssel reagálnak, sok esetben csökkentve az árrést is. Ez a folyamat tavaly szeptemberhez képest számos terméknél az árak csökkenését eredményezte."

A szokásosnál óvatosabb leárazások várhatók karácsonyig

Az egyedi akciók már tavaly év végén is jóval visszafogottabb mértékűek voltak, mint a megelőző években. A kisebb mozgástér miatt az online áruházak várhatóan idén is kevesebb és kisebb mértékű leárazásokkal élnek majd, mint korábban. Mindez azt is eredményezheti, hogy az online webáruházak körében oly népszerű Black Friday, illetve a karácsonyt megelőző hetek időszakaiban is a korábbinál szolidabb akciózásra lehet majd számítani a kereskedők részéről.


Bevezető


NYOMTATÁS       TELJES TANULMÁNY NYOMTATÁSA       KÜLDÉS E-MAILBEN      


Kapcsolódó cikkek:

  Elfogyni látszik a belföldi e-kereskedelem lendülete
  Lassult a növekedés, de az infláció is
  Stabil a hazai kisker forgalma
  Jelentős változások jönnek az e-kereskedelemben
  Milyen évet zárt az e-kereskedelem?
  Mitől félnek a legtöbben online vásárláskor?
  Az e-kereskedelem felborítja az ipari disztribúció rendszerét
  Nőtt, nő és nőni fog az e-kereskedelem
  Megbízható szállítóra vágynak az online vásárlók és eladók

További tanulmányok

Női vállalkozók Magyarországon
Munkaerőpiac: sosem látott aktiv...
Csökkentek a női kinevezések az ...
A digitalizáció áll a cégek figy...