Tanulmányok, elemzések
1839 anyag az adatbázisban
Bevezető

A várt csökkenés helyett javult a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet februárra vonatkozó németországi fogyasztói hangulatindexe, miközben a fogyasztók jövedelmi várakozásai és vásárlási hajlandósága ismét emelkedett, gazdasági várakozásaik már a negyedik egymást követő hónapban romlottak.

A Gfk felmérésének szerdán közzétett eredményei szerint az intézet fogyasztói hangulatindexe 0,3 ponttal, 10,8 pontra - tavaly május óta a legmagasabb szintre - emelkedett. Elemzők enyhe csökkenésre, 10,4 pontra számítottak.

A Gfk arra számít, hogy 2019-ben a lakossági fogyasztási kiadások reálértéken 1,5 százalékkal növekednek. A fogyasztást a kedvező munkaerőpiaci helyzet és a pozitív jövedelmi várakozások hajtják - mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója, hozzátéve, ez a forgatókönyv arra alapoz, hogy nem növekszik jelentősen a német fogyasztók nyugtalansága a gazdasági bizonytalanságok miatt. A fogyasztók hangulatát kedvezőtlenül befolyásolná például az, ha kiéleződnének a nemzetközi kereskedelmi viták, vagy aggódni kellene a munkahelyek biztonsága miatt, ami lecsapódna a fogyasztásban.

A hangulatindex alkotóelemei közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 10,7 pontra csökkent a januári 14,1 pontról. Ennél alacsonyabb szintet, 9,7 pontot két évvel ezelőtt 2017 februárjában mértek. A fogyasztók úgy érzékelik, hogy a német gazdaság lendületvesztése folyamatos.

Az Egyesült Államok és Kína, illetve az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti kereskedelmi viták, valamint a Nagy-Britannia uniós tagságának megszűnését (Brexit) övező bizonytalanságok miatt fogyatkozik az optimizmus Németország gazdasági teljesítményét illetően, különös tekintettel az exportra.

A jövedelmi várakozások viszont erősödtek, 6,1 ponttal 59,9 pontra emelkedtek, ami 2017 augusztusa óta a legjobb érték. Ez továbbra is magas szintet jelent, ami a kitűnő munkaerőpiaci helyzet eredménye. A foglalkoztatottság magas és növekvő trendje szakemberhiánnyal párosul, ami erősíti a munkavállalók pozícióját a bértárgyalásokon. A nyugdíjasok pedig haszonélvezői a helyzetnek, ugyanis a nyugdíjak alakulása a bérek változásától függ.

A fogyasztók vásárlási hajlandóságát számszerűsítő mutató 4,5 ponttal, 57,6 pontra emelkedett. Az alacsony kamatkörnyezetben továbbra sem jelentenek vonzó alternatívát a megtakarítások, és mivel kevesen féltik a munkahelyüket, miközben a bérek emelkednek, a fogyasztók nyugodtan költik tovább pénzüket.

A német statisztikai hivatal múlt héten közzétett adatai szerint Németország hazai összterméke (GDP) tavaly 1,5 százalékkal bővült, míg az előző két év mindegyikében még 2,2 százalékos növekedést mértek. Az idei kilátások sem jobbak, például a Nemzetközi Valutaalap az idei évre 1,3 százalékos növekedést jósolt a német gazdaságnak.

(MTI)



Bevezető


NYOMTATÁS       TELJES TANULMÁNY NYOMTATÁSA       KÜLDÉS E-MAILBEN      


Kapcsolódó cikkek:

  Merre halad a magyar digitális fogyasztó?
  Stabil a hazai kisker forgalma
  Az ügyfélélmény befolyásolja a fogyasztói döntést
  Ezek lesznek 2019 legfontosabb fogyasztói világtrendjei az Ericsson felmérése szerint
  A P&G fogyasztói felmérése
  Nőtt a fogyasztói tudatosság az utolsó negyedévben
  Életminőség vagy betekintés a globális fogyasztói trendekbe
  Csúcson a magyar fogyasztói bizalom
  Pesszimistábbak lettek a cégvezetők

További tanulmányok

Mit hoz nekünk az 5G?
Átlagosan 16 százalékkal magasab...
A magyar gazdaság fontosabb ágaz...
A jövő mobilitása: Kína teljes s...