Tanulmányok, elemzések
1857 anyag az adatbázisban
Bevezető

Közép-Európa 500 legnagyobb vállalata 9,8 százalékos átlagos árbevétel-növekedést könyvelhetett el 2011-ben, így a 2010-ben elkezdődött mérsékelten pozitív tendencia tovább folytatódott. A térség 500 legjelentősebb vállalkozásának összesített árbevétele mintegy 707 milliárd eurót tett ki 2011-ben - ez nagyjából megfelel a 2008-as szintnek, az utolsó olyan évnek, amikor a világgazdasági válság még nem érte el régiónkat.

Seres Béla, a Deloitte közép-európai pénzügyi tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere elmondta: "Bár a mutatók a Deloitte felmérése szerint kedvező képet festenek Közép-Európa piacvezető cégeinek gazdasági helyzetéről és növekedési lehetőségeiről, az átlagos nyereségszint 3,5 százalékkal csökkent 2011-ben. A 2012-es év első negyedévi adatainak tanúsága szerint a cégek átlagos árbevétele továbbra is folyamatos emelkedést mutat, a növekedési ütem azonban csak a fele a 2011-es szintnek. Ez akár egy újabb gazdasági visszaesés közeledtét is jelezheti. A közép-európai cégvezetők kettős kihívás előtt állnak: nemcsak a legfontosabb exportpiacaikat fenyegető gazdasági nehézségekkel kell megküzdeniük, de az eurózóna elhúzódó válságával és ezzel összefüggésben az európai bankrendszer beszűkült finanszírozási képességével is."

Tény, hogy a régió országai jobban teljesítenek, mint sok más gazdaság a világon, ez azonban nem jelenti azt, hogy Közép-Európa bármilyen módon immunis lenne azokra a hatásokra, amelyek ma már szinte folyamatos veszélyt jelentenek az egyes gazdaságokra. E kihívásokkal teli gazdasági környezetben kulcskérdés a vállalatvezetés minősége, amely dönthet szervezeti és piaci siker vagy kudarc között. Ezért választotta a Deloitte az idei beszámolójának központi témájául a hatékony vezetést. Christopher Laska, a Telenor Magyarország elnök-vezérigazgatója kiemelte: "A válság idején versenyelőnyt érhetünk el, ha a válságra lehetőségként tekintünk, és jól körülhatárolt stratégiát követünk; ez akkor valósítható meg, ha a vezetés és a működés nagy nyomás alatt is eredményes, a kommunikáció hatékony, a vezetők a vállalaton belül mindenki számára rendelkezésre állnak, és a vállalat tevékenysége minden területen eredményes. A vállalat iránti elkötelezettség kulcskérdés, hiszen csak ezáltal érhető el, hogy minden alkalmazott magáévá tegye a győztes gondolkodásmódot, és így a cég előnybe kerülhessen a versenytársaival szemben."

Az előző évi beszámolóhoz képest az első tíz helyezés csak kevés helyen változott: a ranglistát továbbra is a petrolkémiai és az energiaipari cégek uralták, összesen hét ilyen vállalkozás szerepelt az első tíz között. Mellettük mindössze három társaság szerepel más iparágakból: egy kiskereskedelmi cég, a Jeronimo Martins, valamint két gépipari vállalat, a Skoda Auto és a Metinvest. Az egyetlen új név az első tíz helyezett között a lengyel Lotos volt (a tizenegyedikről a hetedik helyre lépett előre), míg a PGNiG a nyolcadikról visszacsúszott a tizenkettedik helyre. A rangsor első három helyezettje változatlan maradt (1. PKN Orlen; 2. MOL és 3. Skoda). A Deloitte 500-as listájára 56 Magyarországon működő vállalat tudott bekerülni, közülük növekedést ért el a megelőző évhez képest többek között a Porsche Hungária, a Sanofi-Aventis, a BorsodChem, a GE Hungary és a TEVA Magyarország.

Seres Béla elmondta: 2011-ben nagyjából azonos mértékű árbevétel-növekedés volt megfigyelhető a felmérés keretében vizsgált iparágak mindegyikében. Közülük kiemelkedett az építőipar, amely a 2012-es labdarúgó EB előkészületei miatt ért el mintegy 21 százalékos átlagos növekedést értelemszerűen elsősorban Lengyelországban. A gyáripar szintén jó eredményeket produkált, javarészt a feldolgozóipar kiemelkedő teljesítményének köszönhetően, de növekedést mutattak az energetikai cégek is.

Ami a jövőt illeti, a trendekből egyértelműen látható, hogy a közép-európai vállalatok rövid és középtávon továbbra is igen komoly kihívásokkal lesznek kénytelenek szembenézni. A Deloitte felmérésének részvevői közül többen is egyetértettek azzal az állítással, hogy e változásokkal teli, viharos időszak sikeres átvészelésében kulcsfontosságú szerep jut majd a vállalatvezetőknek, és az ő képességeiknek.


Bevezető


NYOMTATÁS       TELJES TANULMÁNY NYOMTATÁSA       KÜLDÉS E-MAILBEN      


Kapcsolódó cikkek:

  A Deloitte Technology Fast 50
  A magyar pénzügyi vezetők a legborúlátóbbak
  5 hazai cég a leggyorsabbak top 500-as listáján
  66 magyar cég a régió legnagyobbjai közt
  Jól állnak a német láncok
  Európában nálunk a legolcsóbb a lakhatás
  Stratégiai megállapodást kötött a Magyar Telekom és a Mol
  A K+F ráfordítások növekedését tervezik a cégek
  Keresik a leggyorsabban növekvő technológiai vállalatokat
  Túlzó elvárásokkal indulnak a frissdiplomások
  Küszködnek a cégek a munkavállalói mobilitással
  Hatvanöt magyar vállalat a régió 500 legnagyobbja között
  A Mol és az Audi a legnagyobbak
  A MOL tisztelgett a sportolók előtt
  Drasztikusan visszaesett a Mol második negyedéves nettó eredménye
  Továbbra is a Mol vezeti a 100 legnagyobb magyarországi cég rangsorát

További tanulmányok

Az ország minden térségében csök...
Előrejelzés 2019-2020-ra
Szeptemberben zuhant a GKI üzlet...
Magyarország költött a legnagyob...