Két évvel később egyedüli tulajdonosként, Düsseldorfba helyezte át a vállalat központját. A Henkel mára közel 50 ezer főt foglalkoztató globális vállalattá nőtte ki magát, melynek éves árbevétele meghaladja a 18 milliárd eurót, és többek között olyan jól ismert nemzetközi márkák tartoznak a portfóliójába, mint a Persil, Schwarzkopf és a Loctite.
Egy családi vállalkozás sikerére alapozva
"Fritz Henkel minden szempontból igazi úttörő volt, fontos számunkra, hogy életben tartsuk ezt a vállalkozói szellemiséget. A Henkel név évtizedek óta egyet jelent az ismert, sikeres márkákkal szerte a világon. Erre nagyon büszkék lehetünk. A 140 éve tartó sikeres működésünk elsősorban munkatársainknak köszönhető, akik generációról generációra hozzájárultak a Henkel sikereihez" - emelte ki Dr. Simone Bagel-Trah, a felügyelőbizottság és a részvényesi bizottság elnöke, Fritz Henkel ükunokája.
"A Henkel kiemelkedően jól teljesít, erős márkákkal és innovatív technológiákkal rendelkezik a vállalat. Nemzetközileg vezető pozíciókat töltünk be azokon a területeken, ahol működünk. Ezért is vagyunk biztosak abban, hogy a vállalat sikeres fejlődése a jövőben is folytatódik majd" - mondta Hans Van Bylen, a Henkel igazgatóságának elnöke.
A cégalapító Fritz Henkel
A 28 éves Fritz Henkel, kereskedői pályafutását egy általános mosószerrel kezdte, amit ő maga készített. 1878-ban hatalmas sikert ért el a "Henkel's Bleich-Soda" névre keresztelt márkatermékével, amelyet már külföldre is exportált. 1899-ben Fritz Henkel földet vásárolt a jó közlekedéssel rendelkező Holthausenben, amely Düsseldorf külvárosa volt akkor. A vállalat székhelye még mindig itt található, amely azóta a Henkel legnagyobb termelőhelye is egyben.
1907-ben két fiával együtt bevezette a világ első "önműködő" mosószerét, a Persilt a piacra. Ez igazi áttörés volt. Fritz Henkel nemcsak forradalmasította a nők korábban igencsak fáradságos mosással eltöltött napjait, de ötletes hirdetéseivel lefektette a modern márkamenedzsment alapjait is.
Bővülő tevékenység
A Henkel Adhesive Technologies üzletágának története az 1920-as évekig nyúlik vissza. A vállalat 1922-ben kezdett el ragasztókat gyártani saját felhasználásra, majd egy évvel később ezek már kereskedelmi forgalomban is megjelentek. Az üzletág mára a világ vezető ragasztó, tömítőanyag és felületkezelő anyagok szolgáltatója.
A kozmetikai üzletágnak is tradíciója van a Henkelnél: a Beauty Care üzletág mai sikeres fejlődését két felvásárlás alapozta meg. 1924-ben a Henkel részesedést szerzett a Krefeld központú Dreiring-Werke szappanokkal foglalkozó vállalatban. A Henkel 1950-ben megszerezte a többségi részesedést, majd 1953-ban megvásárolta az összes részvényt. Szintén 1950-ben a Henkel átvette a Therachemie vállalatot Düsseldorfban, a következő évben pedig piacra dobta a Polycolor hajfestékeket és szőkítő krémeket Németországban.
Nemzetközi növekedés
Dr. Konrad Henkel, Fritz Henkel unokája és az igazgatóság 1961 és 1980 közötti elnöke alatt vált a Henkel egyre nemzetközibbé. A vállalat piacvezető lett Európában, de Japán, Latin-Amerika és az Egyesült Államok piacain is megjelent. Mára a Henkel mintegy 170 helyszínen folytat termelést világszerte, és árbevételének több mint 85 százaléka keletkezik Németországon kívül: 43 százalék származik az úgynevezett fejlődő piacokról. A Henkel globális jellegét jól tükrözi, hogy munkavállalói 125 különböző országból jönnek.
Henkel magyarországi jelenléte
Magyarországon a Henkel legújabb történelme közel három évtizedes múltra tekint vissza. A Henkel Budapest vegyes vállalat 1987-ben alakult meg a Henkel Austria, a Növényolajipari Vállalat, az Alfa Élelmiszer Vegyiáru Kereskedelmi Vállalat, és a Konsumex Külkereskedelmi Vállalat részvételével. 1988 és 1992 között termelési kooperációk indultak meg a szolnoki Tiszai Vegyi Művekkel, a körösladányi Metakémiával, valamint a váci Taurus üzemekkel. 1992-ben, az addigi magyar Henkel érdekeltségeket egyesítve létrejön a mai Henkel Magyarország Kft, mely a közép-kelet-európai régió első Henkel vállalataként, a bécsi székhelyű regionális központ (Henkel CEE) leányvállalataként működik. Az évek folyamán sikeres, hazai piaci szereplővé vált a vállalat olyan jól ismert márkáival, mint például a Tomi, Persil, Silan, Bref, Fa, Syoss, Schauma, Schwarzkopf, Loctite, Pattex, Pritt, a Teroson.
A Henkelnek jelenleg két gyára van Magyarországon, Körösladányban mosó- és háztartási tisztítószereket állítanak elő. A Henkel gyár a vállalat közép-kelet-európai régiójának egyik legjelentősebb ellátó központja: többek között itt készül, és innen szállítják a nemzetközi piacokra az innovatív Duo-Caps termékeket.
Zöldmezős beruházással épült meg 2012-ben a Komárom-Esztergom megyei Környén a Henkel ragasztógyára. A környei gyárban az Adhesive Technologies üzletág számára vizes bázisú ragasztók készülnek lakossági, szakipari és ipari felhasználásra, valamint speciális ragasztó- forrasztó és egyéb anyagok az elektronikai ipar részére.
Sikereinket munkatársainknak köszönhetjük, ők azok, akik akár az üzemeinkben, akár az értékesítésben vagy az adminisztrációban, a vállalat irányításában tevékenykednek. Mindannyian arra törekszünk, hogy fogyasztóink, partnereink bizalmát megnyerjük, és hosszú távon megtartsuk - mondta dr. Fábián Ágnes, a Henkel Magyarország ügyvezető igazgatója.
Részvénykibocsátás és stratégiai felvásárlások
A növekedés fenntartása és a nemzetközivé válás érdekében a Henkel első nyilvános ajánlattétele 1985. október 11-én volt. A Henkel-részvény sikertörténetét jól mutatja a Henkel fejlődése: az 1985-ben 4,7 milliárd eurónak megfelelő árbevétel a 2015-ös pénzügyi évben 18,1 milliárd euróra nőtt. A részvénykibocsátás pedig további mozgásteret adott a vállalatnak a növekedésre.
A legnagyobb akvizíció a Henkel eddigi életében 2008-ban történt, amikor a vállalat a National Starch ragasztás és elektronikai üzletágát vásárolta fel. Az akvizíció jelentősen megerősítette az Adhesive Technologies üzletágat, amely globális piacvezető a ragasztóanyagok, tömítőanyagok és felületkezelők terén. Az elmúlt évtizedekben további három fontos felvásárlás alakította a Henkel történetét: a Schwarzkopfot 1995-ben, a Loctite-ot 1997-ben és a Dialt 2004-ben vásárolta meg a Henkel. A három legerősebb márkájával - Persil, Schwarzkopf és a Loctite - a Henkel teljes árbevétel elérte a mintegy 6 milliárd eurót 2015-ben. 2016 szeptemberében Hans Van Bylen, a Henkel igazgatóságának elnöke bejelentette, hogy a vállalat megvásárolta az amerikai székhelyű, mosószereket gyártó The Sun Products Corporationt. Ezzel a Henkel a második számú szereplővé lépett elő az észak-amerikai mosószerpiacon.
Vezető szerep a fenntarthatóság területén
Az üzleti életben elért siker és a társadalmi felelősségvállalás, a környezetvédelem közti egyensúly megteremtése már a vállalatot alapító Fritz Henkelnek, és a leszármazottainak is fontos volt. A Henkel a kezdetektől olyan új, fenntartható termelési eljárásokat és termékeket fejlesztett, mint a foszfátmentes mosószerek. A Henkel volt az egyik első cég Németországban, amely fenntarthatósági jelentést tett közzé 1992-ben. A Jubileumi, 25. fenntarthatósági jelentés 2016 elején jelent meg. 2015-ben a vállalat teljesítette a 2030-ra kitűzött ambiciózus fenntarthatósági stratégiájának első időközi céljait, amelynek értelmében a Henkel több értéket kíván teremteni az ügyfelek, fogyasztók, a társadalom és maga a vállalat számára, miközben ezzel egyidejűleg csökkenti a környezeti terhelést.