Robert Bosch 150 esztendeje, 1861. szeptember 23-án született az Ulm melletti Albeckben, vérbeli műszaki géniusz volt, aki az automobilizmus hajnalán megérezte, milyen fejlesztések vezethetnek ahhoz, hogy a gépjármű a kalandra vágyó milliomosok által kedvelt luxusból mindennapi közlekedésre alkalmas eszközzé fejlődhessen. 125 éve, 1886-ban alapította és nyitotta meg "Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyét".
Az automobil sikertörténetének előkészítése
A vállalat a kezdeti stuttgarti műhelyből gyorsan nemzetközi vállalkozássá nőtte ki magát. 1897-ben a járműmotorokhoz megépített kisfeszültségű mágneses gyújtóberendezést a Bosch nagyfeszültségű mágneses gyújtórendszere követte 1902-ben, mely az igazi üzleti áttörést jelentette azon az úton, amelyet a vállalat bejárt, míg sikeres vezető gépjármű-ipari szállítóvá vált. A termékskála gyorsan bővült, 1913-ban jelent meg a Bosch autóvilágítási rendszer, amelynek áramforrása egy generátor és akkumulátor volt.
Ezt olyan innovációk követték, mint az elektromos önindítók, kürtök, ablaktörlők, szervofékek és irányjelzők. Ezek a Bosch termékek alkalmasabbá tették a kor autóit a mindennapos használatra, továbbá nagyban hozzájárultak a kényelemhez és a biztonsághoz. 1921-ben jött létre a Bosch Service, ezzel a Bosch kiterjedt autójavító hálózatot hozott létre ügyfeleinek.
1927-ben megkezdődhetett az igazi áttörést jelentő technológiának számító dízelbefecskendező szivattyú sorozatgyártása is. Ez először csak teherautókhoz készült, majd 1936-ban az első dízelmotoros személyutókba is beszerelték. A benzinbefecskendezéssel 1951-ben jelent meg a gépjárműipari piacon, először a kompakt Gutbrod Superior kétütemű motorja esetében. Ez vezetett el aztán a nagyobb teljesítményt a kisebb fogyasztással és emisszióval kombináló benzines személyautó-motorok kifejlesztéséhez. A négyütemű motorok benzinbefecskendező rendszere három évvel később debütált a legendás "szárnyas" Mercedes-Benz 300 SL erőforrásába beépítve.
A Bosch a gépjármű-elektronika terén is folyamatosan bővítette termékskáláját. A 20. század második felében a motorvezérlő rendszerektől kezdve a vezető támogató rendszerekig mindenütt a félvezetők váltak az új elektronikai rendszerek főkomponensévé. Az első saját gyártású elektronikus alkatrészeket tartalmazó Bosch termék az 1958-ban piacra dobott Bosch áramfejlesztő szabályozó volt. Ezt követte 1967-ben a Bosch Jetronic befecskendező rendszer, az első volt a sorozatban gyártott elektronikus befecskendező rendszerek közül.
Mivel a gépjármű-elektronika egyre nagyobb szerepet játszott, 1970-ben a Bosch kizárólag félvezetők gyártásával foglalkozó új üzemet nyitott a Stuttgart melletti Reutlingenben. A Bosch innovatív félvezető technológiája nélkül elképzelhetetlen lett volna a lambdaszonda (1976) kifejlesztése is, ami a katalizátorok hatékonyabb és tisztább működését segíti. Ugyanígy elképzelhetetlen lett volna az ABS blokkolásgátló fékrendszer (1978) vagy az ESP&
174; elektronikus menetstabilizáló rendszer (1995) megjelenése is. Bevezetésük óta az ABS és ESP&174; jelentősen javítják a vezetés biztonságát és csökkentik a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát.
következő oldal