1833-ban a bolttulajdonos Marcus Samuel úgy döntött, kibővíti londoni üzletét. Antikvár tárgyakat adott el, majd keleti kagylókkal kezdett kereskedni - ezzel szeretett volna betörni a lakberendezés területére. Megérzései beigazolódtak - akkora volt a kereslet, hogy keletről kellett importálnia a kagylókat - Samuel ekkor alkotta meg export-import üzletének alapjait. Egy japán útja során kezdett érdeklődni az olajexport iránt, melynek központja akkoriban Bakuban, Oroszországban volt. Idővel Samuelék gőzhajókat béreltek, és elkezdtek olajat szállítani: ők használták elsőként a Szuezi Csatornát erre a célra. Ez a szállítási mód lehetővé tette az olajárak csökkentését, mivel óriási mennyiségekben tudtak szállítani.
A Samuel testvérek (Marcus Samuel fiai) először Tank Syndicate-re keresztelték cégüket, de 1897-ben átnevezték Shell Transport and Trading Company-re. A fivérek egyre több területen próbáltak érvényesülni, és mindig újabb és újabb lelőhelyek után kutattak - így kerültek össze a holland Royal Dutch Petroleum Company-val, mely abban az időben Szumátrán kutatott olaj után. A két cég 1903-ban összefogott egy harmadik versenytárs, a Standard Oil ellen, majd 1907-ben összeolvadtak. Így jött létre a Royal Dutch Shell Group.
A vállalat gyorsan terjeszkedett Európában, Ázsiában és Amerikában. Az I. Világháború alatt a Shell a brit csapatok üzemanyag-beszállítója, az 1920-as évek végére pedig a világ vezető olajipari vállalata lett. A II. Világháború után az olajkereslet megnövekedése még több lehetőséget kínált a cégnek, főként az Egyesült Államokban. A Shell is hozzájárult a sugárhajtómű feltalálásához, 1950-ben pedig partnerségre lépett a Ferrarival. Az együttműködés azonban többről szólt, mint a pályasikerekről - leginkább arról, hogyan lehet a versenytechnológiákat átültetni a mindennapi életbe. A Forma-1 extrém körülményei a mai napig különleges lehetőséget kínálnak a Shellnek termékei tesztelésére.
Az 1960-as években megerősödött a vállalat szerepe a Közel-Keleten. Az 1973-as olajválsággal vége volt az olcsó olaj korszakának, rákényszerítve ezzel a vállalatokat a diverzifikációra. Az 1980-as évektől ezért a Shell új területek felé nyitott, és jelentős kutatásokat végzett például a cseppfolyósított földgáz használatával, vagy a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatban. 2005-ben egyesült a Royal Dutch, valamint a Shell Transport és megszületett a Royal Dutch Shell plc.
Mára a hágai központú Shell több mint 110 országban van jelen világszerte az alábbi területeken: olaj és természetes földgáz feltárás és bányászat, cseppfolyósított természetes földgáz (GTL) előállítás és eladás, kőolajtermékek és kemikáliák előállítása, eladása és szállítása, valamint megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos projektek. A cég a világ legnagyobb, kiskereskedelmi üzemanyag-eladással foglalkozó vállalata, globálisan 45 000 töltőállomással. A Shell Hungary Zrt-t 1925-ben regisztrálták Magyarországon. Jelenleg 250 töltőállomást üzemeltet országszerte, és a legnagyobb nemzetközi energetikai vállalat az országban.
következő oldal