Hírek
23372 hír az adatbázisban
Kevésbé számít, mint tavaly, hogy mennyibe kerül az ajándék
Marketinginfo.hu - 2023-11-22 11:33
Kereskedelem

Tavalyhoz képest 11 ezer forinttal terveznek többet költeni a magyarok karácsonykor, és idén kevésbé fontos szempont az ajándék ára - derült ki a Yettel friss országos kutatásából.

A válaszadók fele már december előtt elkezdi a vásárlást; a legnépszerűbb ajándékok a játékok, valamint a ruházati és az elektronikai cikkek. A kitöltők többsége emellett tudatosan keresi a kedvezményeket, akciókat - ilyen meglepetésekkel készül a mobilszolgáltató is karácsonykor.

Immár negyedik alkalommal vizsgálta a Yettel a magyarok karácsonyi kapcsolattartási és vásárlási szokásait (1). A kutatás eredményei alapján honfitársaink továbbra is leginkább szélesebb családi körben, rokonokkal (49%) vagy szűk családjukkal (43%) ünnepelnek. Ha nincs lehetőség a személyes találkozásra, a válaszadók kétharmada mobiltelefonon tartja a kapcsolatot szeretteivel, fele szöveges chat üzenetekben (2021-hez képest ez több mint 10 százalékkal emelkedett), harmada pedig videóhíváson keresztül kommunikál. Azok, akik idén kevesebb személlyel terveznek ünnepelni, jellemzően anyagi okokból döntenek így.


Így ajándékozunk idén

A magyarok átlagosan 6 embert terveznek megajándékozni karácsonykor, a meglepetésre szánt összeg pedig 71 ezer forint, ami az inflációt figyelembe véve hasonló nagyságrendet jelent a tavalyi 60 ezer forinthoz képest. Csökkent a karácsonykor költségcsökkentést tervezők aránya az előző évhez képest: míg 2022-ben az összes megkérdezett 38 százaléka tervezett a korábbi évhez viszonyítva kevesebbet költeni az ajándékra vagy az ünneplésre, addig idén ez az arány csak 29 százalék. Aki idén kevesebbet költ ajándékokra, az jellemzően az általános gazdasági vagy saját pénzügyi helyzete miatt dönt így.

A kitöltők többsége a párjának (66%), a gyerekeknek (56%) vagy szüleinek (53%) tervez ajándékot adni. 41 százalék meglepi más rokonait is (tavaly még csak 36 százalék volt ez az arány), illetve idén a barátokat is többen (18% helyett 22%) ajándékozzák meg. Vásárláskor a legfontosabb szempont, hogy a meglepetés személyre szabott (71%), hasznos (59%) és megfelelő árú (39%) legyen - érdekesség, hogy ez utóbbi tavaly még a kitöltők felének volt fontos kritérium. Ezzel szemben, ha ajándékot kapunk, a funkcionalitás kerül az első helyre (57%), ezt követi a meglepetés személyes jellege (54%) és az, hogy közös élmény legyen (33%). Továbbá minden második válaszadó jobban szeret meglepetést, mint előre megbeszélt ajándékot kapni.


Továbbra is a játék az első

És mi legyen az ajándék? A legnépszerűbb termékkategória a tavalyi évhez hasonlóan idén is a játék (43%) és a ruha (41%), ezt követik az elektronikai cikkek és kiegészítők (36%), az ajándékutalványok (25%), az élményajándékok (19%), valamint a saját kézzel készített meglepetések (17%). Ajándékként pénzt a válaszadók 14 százaléka tervez adni. Az elektronikai cikkek közül a legtöbben a fejhallgatót vagy fülhallgatót választják (22%), ezután jönnek a telefontokok vagy kijelzővédő fóliák (14%) és az okostelefonok (12%). Érdekesség, hogy 2022-höz képest egyre többen érdeklődnek a gyerekeknek szánt okosórák iránt (7% vs. 11%), illetve az okosotthonhoz kapcsolódó eszközök is egyre népszerűbbek (6% vs. 10%).

Tízből négy kitöltő ajándékozott már valaha karácsonyra mobiltelefont vagy pénzt ennek vásárlására. Mobiltelefont főként a gyermeküknek (44%) vagy párjuknak (37%) adnak, emellett a kitöltők negyede a szüleit is meglepi karácsonykor ilyen eszközzel.


(1) A kutatás 1000 fő megkérdezésével zajlott 2023. október 18. és 2023. október 25 között. A minta reprezentatív a 18-69 éves magyar lakosságra nem, életkor, régió és településtípus szerint. (Impetus research)



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Gyermekkarácsony az Országházban
  Az e-kereskedelmi cégek 41 százaléka a tavalyinál kisebb karácsonyi forgalomra számít
  Milyen ajándékkal lepjük meg szeretteinket lakásavató alkalmából? (x)
  Kevesebbet költünk, de többet rendelünk online, karácsony előtt
  Black Friday és karácsony – mire figyeljünk az online vásárlásnál?
  A Coca-Cola ünnepi kampánya
  Minden harmadik magyar Black Friday akcióban szerzi be a karácsonyi ajándékot
  Több mint 11 ezer ajándékcsomag gyerekeknek a Máltai szeretetszolgálattól
  Indult az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
  Karácsonyra szemüveg a munkaadótól?
  A Coca-Cola új kreatív platformja

További hírek ebben a kategóriában

Tízből kilenc eMAG-vásárló okosó...
Amit a piszoárokról tudni érdeme...
Újabb termékkategóriákkal bővül ...
Fokozatosan építi be a jövedéki ...