Mi az a légfékkompresszor?
A gépjárművekben az egyes komponenseket levegővel ellátó szerkezet a
légfékrendszer kompresszor, melynek a lehetséges hibáiról és ezek javításáról lesz most szó ebben a cikkben. Ez egy igen fontos eleme a járműnek, mely nagymértékben meghatározza a gépjármű kezelési és fékezési hatékonyságát.
Vannak kisebb teljesítményű egyhengeres verziók, emellett peidg ott vannak a kéthengeres, tartósabb és egyben nagyobb teljesítményre képes típusok is.
Mi légfékrendszer kompresszor gyakori hibái
Mutatjuk is, hogy milyen hibák fordulnak elő a leggyakrabban!
1. Hibák, melyek a kompresszor nem megfelelő felszereléséből adódnak
Emberek vagyunk, így hibázhatunk. Például úgy, hogy a kompresszor tisztítatlanul kerül felszerelésre. Ilyenkor a légsűrítő és a légszárítót összekötő hűtőcső lesz az, amin nem végeztük el ezt a fontos feladatot, így ez könnyen problémát okozhat.
Ilyenkor ugyanis a hengerfejtömítésnél a cső belső keresztmetszete leszűkülhet a benne lerakódott, elkokszosodott kenőolaj miatt. Ez pedig könnyen a sűrített levegő elvesztéséhez vezethet.
2. Megnövekedett olajfelhordás
Ha nem kellően tiszta levegő kerül beszívásra, akkor a dugattyú és a hengerfurat között megnövekedhet a hézag. Ez a mozgó alkatrészek kopásának fokozódásához vezethet, mivel a sűrített levegővel immár egyre több olaj is keveredik. Elég kellemetlen kopásokat tapasztalhatunk, ha eltömődik vagy sérül a légszűrő.
3. Hibás a tömítés
Előfordulhat, hogy nem a megfelelő tömítést kapta a kompresszor, egyszerűen tömítőmasszát alkalmaztak a felfekvő területen. Ez az olaj visszafolyó furatának teljes (vagy legalább részleges) eltömődéséhez vezethet. Egy ilyen hiba esetén mechanikai sérülés keletkezhet, mivel a kompresszor karterében megnő a nyomás az olajszint növekedésével.
4. Hiányzik a megfelelő mennyiségű sűrített levegő
A rendszer feltöltési sebességének lassulásához vezethet a nem megfelelő nyomás, vagy ha nem elegendő a sűrített levegő. A szelepek tökéletes zárását is megakadályozhatja a hengerfejben lerakódott olajkoksz, ami ezáltal akadályt képezve csökkenti a sűrítési tér térfogatát.
Ha gond van a kompresszorral: javítás vagy felújítás?
Ha megvan, hogy mi okozza a problémát, akkor belevághatunk annak orvoslásába. Több olyan alkatrész is van, melyet egy az egyben cserélhetünk. Ilyenek a tömítések, a szabályozószelepek, dugattyúk, belső csapok, a szíjtárcsa-csapágy stb.
Ellenben ha ezen alkatrészek cseréje nem oldaná meg a problémát, akkor felújításra lesz szükségünk, amely állhat a hengerek fúrásából és a hengerfejek síkolásából. Ha ezzel megvannak, akkor jöhet az összeszerelés és az ellenőrzés a tesztpadon. Ekkor kerül mérésre a szállítási mennyiség is.
A hosszú életű kompresszor titka a megfelelő és rendszeres karbantartás. Azonban ha ennek ellenére is hibát tapasztalunk, akkor minél előbb keressük fel a megfelelő szakembert a problémával!