Így részét képezi a középcsapágy, a hajtómű, a pedál, az első lánckerék, a hátsó kerekekre szerelt lánckeréksor, illetve a láncvezető vagy -feszítő.
A hajtás felsorolt részei felelősek azért, hogy a lábad által kifejtett erőt (teljesítményt) a kerekekre emelje át.
A hajtás elemei részletesebben
A pedál fogalmával mindenki tisztában van, de aki kicsit is érdeklődik a kerékpárok működése iránt, annak tisztában kell lennie a pontos alkotóelemeivel. A pedál egy csapágyas szerkezet, mely a lábat támasztja meg. A hajtókarokba menettel csatlakozik. Két típusa van: a platform (vagyis a taposó) és az automata pedálkötés. A hajtókarokra kerül 1-3 lánckerék, melyek legtöbbször integráltak, jó esetben cserélhetőek is. Anyagukat tekintve acélból vagy alumíniumból, esetleg karbon kompozitból készülnek. A Bikepro.hu kerékpár webshop
kerékpárlánc kínálata minden típusú láncot tartalmaz.
A középcsapágy házban helyezkedik el a középcsapágytengely, mely körül forog az egész hajtómű. A felsorolt elemek általában teljes csomagban vásárolhatóak meg. Ahogy a legtöbb alkatrész esetében, így itt is érdemes a népszerű márkákat - így a Shimanót, az SRAM-ot, a Suntourt, az FSA-t, és még számos híres, jó minőséget gyártó márkát - választani.
A lánc azért felelős, hogy a nyomaték a hajtóművekről a haladást biztosító hátsó kerekekre jusson. A lánc az autógumikhoz hasonlóan folyamatosan kopik, így 1.000-5.000 km-enként cserélni szükséges. A láncok típusa fokozatszámonként eltérő. A hátsó lánckeréksor adja a hajtómű utolsó, ámde korántsem elhanyagolható elemét. Ugyancsak kopóeszköz révén időnként cserére szorul, de kizárólag az adott váltórendszerrel kompatibilis lánckeréksor pótolható be a lánckeréksorba. A hátsó lánckeréksorok ára széles skálán mozog, 500 Ft-tól akár 140.000 Ft-ig is terjedhet.
Szakszerű hajtásrendszer-karbantartás
A hajtás részeinek jó műszaki állapota szerencsére könnyedén biztosítható. Hiszen a legtöbb alkatrész cserélhető, kiegészíthető. A választásnál csupán arra kell figyelni, hogy az egyes kerékpártípusok más és más hajtómű-kialakítással és lánckeréktípusokkal rendelkeznek. Mást követel meg egy mounti és mást egy trekking, országúti, városi vagy túrakerékpár. Manapság az egy lánckerékkel rendelkező rendszerek is egyre nagyobb számban vannak jelen. Ezek komplett hajtásegységek, így az egyes részek cseréje nem megoldható.
A hajtásrendszer működése bonyolult és összetett folyamat, szerencsére azonban könnyedén javíthatóak és cserélhetőek az elemei. Ha vigyázol rájuk, és folyamatosan biztosítod a megfelelő működésüket, hosszú időn keresztül szolgáltatnak majd páratlan kerékpáros élményeket számodra!