A lean pontosan az emberek által válik képessé arra, hogy végeredményben az egész szervezet eredményei javuljanak, azonban éppen emiatt az emberi tényező miatt válhat a fenntarthatóság is problémává.
Három kulcsfontosságú pont, amelyeknek teljesülniük kell
Három olyan pont is van, amelynek teljesülnie kell ahhoz, hogy a lean fenntarthatóvá váljon. Az egyik ilyen a megerősítés. Nem hiányozhat a vezetői megerősítés a folyamatokból, hiszen a munkavállalónak pontosan tudnia és értenie is kell az általa végzendő munkának a célját, mert ezáltal fogja tudni megítélni azt, hogy mikor végez jó, s mikor rossz munkát, valamint képessé válik a megértés által arra is, hogy minden esetben megfelelő, helyes döntéseket hozzon.
A második pont annak biztosítása, hogy a munkavállalók ne legyenek túlterheltek, sem az elvégzendő munka mennyisége által, sem a munkavégzés körülményei által. Ilyen körülmény például, ha bizonyos dolgok miatt túlságosan gyakran kényszerülnek arra, hogy félbeszakítsák az éppen végzett feladatukat.
Végül a harmadik pont az, hogy a kiegyensúlyozottság jellemezze a munkát, s így például ne legyen kapkodás a közeledő határidők előtt, ne változzanak folyamatosan a munka során alkalmazott módszerek, s ne káoszban, ötletszerűen történjen a feladatok elvégzése.
Lean workshopok a kérdések megválaszolására
Számtalan kérdés merülhet fel, ha valaki új utakon kezd el járni, amelyek számára alapvetően ismeretlenek, s így van ez a lean szemlélet bevezetésével és fenntartásával kapcsolatban is. A felmerülő kérdések és problémák megértésében s a válaszok megtalálásában segítenek a
lean workshopok, ahol gyakorlatban is könnyen hasznosítható tudás megszerzésére nyílik lehetőség.
Elindulni az úton és megőrizni az irányt
Amikor a képzések után, a megfelelő információ, valamint a szakértő segítség birtokában elindulsz, hogy a lean szemlélet segítségével hatékonyabbá tedd céged működését, akkor is fontos, hogy folyamatosan fenntartsd a változásokat ebben a dinamikus rendszerben.
A csapatban való problémamegoldásban akkor maradnak folyamatosan érdekeltek a munkavállalók, ha a közvetlenül felettük álló vezetés részéről megfelelő motiváció érkezik. A lean akkor lesz igazán sikeres, ha állandó figyelem irányul a dolgozók felé, és a vezetőségnek sikerül velük jó kapcsolatot kialakítani.
Az emberek szívesen dolgoznak a feladatokon, és motiváltak lesznek, ha együtt, csapatban működik a teljesítmény javítása. Ehhez kapcsolódóan pedig azt is figyelembe kell venni, hogy a fejlesztések és célkitűzések mindig szolgálják a csapat érdekeit, s így sokkal könnyebbé válik a változtatások elfogadtatása.
Az is fontos, hogy ne a vezető oldja meg felülről a felmerülő nehézségeket, hanem maga a csapat tanuljon meg bízni saját problémamegoldó képességében. Maga a siker válik végül a legerősebb motivációvá.
(x)