Hírek
22588 hír az adatbázisban
“Home office” vagy távmunka - van-e a különbség?
Marketinginfo.hu - 2021-05-19 09:48
Karrier

Szinte nincs is olyan szakma a világon, amelyet ilyen vagy olyan formában ne érintene a koronavírus-világjárvány vagy az azzal összefüggő hatások.

Számos munkáltató ajánlotta fel például a "home office" lehetőségét munkavállalói számára, amennyiben erre lehetőséget adott az adott munkakör és a többi körülmény.

A könyvelők és adószakértők, mint pénzügyi szakértők számára pedig kiemelten érdekes kérdés, hogy mit is jelent a "home office" jogi szempontból, milyen törvényi keretek és szabályok vonatkoznak rá.

Hogyan csináljunk "home office"-t helyesen?

Jogi értelemben elvileg sehogy! A "home office" ugyanis nem jogi kategória, hanem köznyelvi kifejezés. Éppen ezért hiába is keresnénk a munka törvénykönyvében a "home office"-ra vonatkozó releváns információkat, csalódottan tapasztalnánk, hogy nincs rá semmilyen érvényes találat. De jelenti-e ez azt, hogy nincs is rá vonatkozó szabályozás? Természetesen nem.

A távmunka végzésének szabályai

A munka törvénykönyve a távmunkát rendszeresen a munkaadó telephelyétől távol végzett, számítástechnikai eszközön folytatott, továbbá a munka eredményét is elektronikusan továbbított munkavégzésként definiálja. A távmunka ténye a munkaszerződésben szerepel, a munka ideje pedig kötetlen, illetve a munkavállaló által szabályozott.

"Home office" vs távmunka

A "home office" vagy otthonról történő munkavégzés alapvetően abban különbözik a távmunkától, hogy csupán időszakosan van lehetőség arra, hogy a munkavállaló a munkát a munkahelytől távol végezze. Ezt a típusú munkavégzést a munkavállaló is kérvényezheti, illetve a munkáltató átmeneti időszakra kötelezővé is teheti. Viszont akármelyik esetről is van szó, az adott munkának nem ez az alapvető formája, és a kijelölt időszak lejártával az eredeti munkarend fog visszatérni. Természetesen kivéve akkor, ha írásbeli megállapodás születik ennek az ellenkezőjéről.

Munkaügyi értelemben tehát ezekben különbözik a két fogalom, s ha rendszeres otthoni munkavégzésben szeretne a munkáltató vagy a munkavállaló megállapodni, akkor arról már írásbeli munkaszerződésnek kell születnie.

A veszélyhelyzet ideje alatt azonban, illetve a megszűnését követő harminc napig fennmaradóan a munkáltató kötelezővé teheti a "home office"-t, s ehhez nem kell megállapodnia a munkavállalóval.

Költségek elszámolása távmunkában és "home office"-ban

Könyvelőként és adószakértőként, pénzügyi szakértőként - a rendkívüli helyzetben is - az állandó változások nyomon követésére szakmai programok, klubok, képzések által is lehetőség nyílik. Így könnyen szerezhetik meg, ráadásul könnyen érthető és gyakorientált formában a számukra releváns információkat.

Ilyen például az is, hogy a távmunkavégzés esetén alkalmazandó költségelszámolás, illetve annak szabályai is megváltoztak, s nagyon fontos, hogy ez azokra is vonatkozik, akik csupán a veszélyhelyzet időszaka alatt dolgoznak otthonról. Ennek alapján például igazolás nélkül lehetőség nyílik költségként elszámolni a távmunka végzésével kapcsolatosan fizetett költségtérítési összeget.

(x)



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Mi a különbség a távmunka és a home office között?
  Minden változik a home office miatt?
  Az otthoni iroda a jövő?
  10-bol 3 magyar munkahely családbarat
  Bizalmi kérdés a távmunka
  Heti egy nap távol az iroda zajától
  Itthon elenyésző a távmunka
  A műszaki végzettségűek vannak jó alkupozícióban
  Kiaknázható foglalkoztatási lehetőség a távmunkaházakban

További hírek ebben a kategóriában

Vezérigazgatót vált a Budapest A...
Új kereskedelmi igazgató a Lease...
Új ügyvezető igazgató a Hankook ...
Heikki Laine az NNG új marketing...