Hírek
22566 hír az adatbázisban
Így működik a gyújtótrafó, és ezek a hibái lehetnek (x)
Marketinginfo.hu - 2021-04-22 09:48
PR

A gyújtótrafó a benzines autóknál az üzemanyag-levegő keveréknek a begyújtásáért felel. Várj! Az nem a gyertya, amiről írsz?

De, a gyertya két pólusa közötti szikra felel érte, viszont ahhoz, hogy ez létrejöjjön, kell a gyújtótrafó által előállított feszültség.

Ebben a cikkben megnézzük, hogy is épül fel egy gyújtótrafó, és hogy milyen hibái lehetnek. Lássuk hát!

Így épül fel a gyújtótrafó

Gyakorlatilag ahány autó, annyi gyújtótrafó, legalábbis elsőre úgy tűnhet. Azonban ha a működésüket vesszük górcső alá, máris láthatjuk, hogy azonos a működési elvük. A feladata röviden annyi, hogy az autó hálózatában található 12V feszültséget olyan magasra tornássza, hogy az átütési feszültséget generáljon a gyertya hézagai között. Gyakorlatilag úgy működik, mint egy indukciós tekercs.

A régebbi autókban használt trafók esetén szükség volt megszakítóra és kondenzátorra is. Ráadásul egy trafó volt az összes hengerhez, azaz óriási feszültséget kellett generálnia ahhoz, hogy minden henger megfelelően működjön.

A modernebb autókban már találkozhatunk ceruzatrafóval vagy sortrafóval, de akár olyannal is, ami messziről, kábeleken keresztül adja át a feszültséget. Azt a feszültséget, amit teljesítmény tranzisztorral állít elő.

Ezek az újabb típusok sokkal több ideig bírják, az is elképzelhető, hogy soha sem kell őket cserélni (kivéve a "típushibásokat"). Ha belenézel az autóba, ezeknél láthatod, hogy gondosan el lettek zárva az illetéktelen behatolóktól és a környezeti hatásoktól.

Lehetséges hibák

A régebbi trafók esetén sokkal nagyobb a meghibásodás lehetősége. Akkor ugyanis még a trafó külön egységet alkotott, és nagyban ki volt téve a környezeti hatásoknak. Ilyen régi gyújtótrafó esetén akár még egy párás reggel is megtréfálhat minket. És mivel könnyen hozzáférhető helyre tették őket, sárban kaptak rendesen a habarcsból, ami szintén nem tett nekik jót. De ugyanígy elmondható az is, hogy egy esetleges motormosás is kidobottá teheti az ilyen régi gyújtótrafókat. Köszönhetően a beszivárgó víznek, mely jobb esetben csak átmenetileg, de simán véglegesen is tönkrevághatja ezt az alkatrészünket.

Ha pedig nem működik tovább, vagy nem megfelelően működik, jöhet a gyújtótrafó cseréje. Erre a legjobb, ha autótípus szerint keresel az Evo Autó KFT oldalán, hogy garantáltan kompatibilis alkatrészt kapj az autódhoz.

Vészjósló jelek

Kétféle jellel találkozhatsz. Előfordulhat, hogy kimarad 1-2 henger a motor gyújtásából. De talán a legjellemzőbb inkább az, hogy egyáltalán nem gyújt. Mielőtt azonban cserélnéd az egész gyújtótrafót, ellenőrizz pár dolgot. Vizsgáld meg, vagy akár cseréld is ki a gyertyákat, ha úgy látod, továbbá a gyújtókábeleket is vizsgáld meg rendesen. Forgóelosztós gyújtás esetén még az elosztófedelet és rotort is érdemes megvizsgálni. Ha továbbra is jelentkezik, nem szűnt meg a hiba, akkor nincs más, jöhet a gyújtótrafó cseréje.




NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Ezért jó választás a Gumitop.hu, ha autógumit vásárolnál (x)
  Az ideális autórádió vagy hifi kiválasztásának fontossága (x)
  A szlovák Jaguar Land Rover is két műszakosra növeli a gyártást
  Az autó feketedoboza, menetrögzítő kamera személyében (x)
  Mennyire kell az autó?
  Hogyan fejlődött az autók fűtési rendszere?
  Idén tovább nőhet a használtautó-piac
  Csökkentette éves előrejelzését a Nissan

További hírek ebben a kategóriában

Mit és hogyan szállítanak a kont...
6 milliárd forintos beruházást h...
Borotvahab - a borotvaél habos o...
Mennyibe kerül az ingyen energia...