A legnagyobb vesztesei a járványnak az idegenforgalomban tevékenykedő cégek, a rendezvényszervezők és a hozzájuk szorosan kötődő szektorok.
Ugyanakkor számtalan híradás számol be arról, hogy újabb és újabb vállalkozások helyezték át a tevékenységük egy részét a kibertérbe. A futárszolgálatok, a webáruházak, az online tanácsadást és tanfolyamokat szervezők nyertesként kerültek ki a járványügyi helyzetből. Felmérések szerint 2020 első félévében az internetes kereskedelmi forgalom 35%-kal volt magasabb, mint az előző év hasonló időszakában, több mint 355 milliárd forintot tett ki.
Hogyan helyeződött át a forgalom az online térbe?
Már a járványügyi vészhelyzet kihirdetése előtt megfigyelhető volt, hogy bizonyos árucikkek, például a tartós élelmiszerek eltűntek a boltok polcairól. Sokan hihetetlen felvásárlásba kezdtek, több hónapra elegendő készletet halmoztak fel attól tartva, hogy hosszabb ideig be lesznek zárva a lakásba, és a boltok nyitvatartását is korlátozzák.
Részben a korlátozott nyitvatartás, részben a kényszerű otthonmaradás sok embert rákényszerített a korábbi vásárlási szokásainak megváltoztatására. A távmunka, távoktatás vagy jelenlegi divatos szóhasználattal élve home office és digitális oktatás is generált extra forgalmat, mivel sok háztartás és sok pedagógus nem volt technikai eszközökkel felszerelve a megváltozott helyzet kezelésére.
Mely vállalkozások növekedtek a legdinamikusabban?
Míg korábban inkább a tartós fogyasztási cikkeket, a csak speciális boltban megvásárolható termékeket, a nehezen szállítható árukat rendelték házhoz szállítással a vásárlók, a járvány hatására a hangsúly eltolódott a gyorsan fogyó, mindennapos használati cikkek, angol nevén Fast-Moving Consumer Goods (FMCG) termékek felé. Az élelmiszer házhoz szállítás, az éttermi kiszállítás, az e-recept és az online patika, valamint a háztartási tisztító- és fertőtlenítőszerek mind ebbe a csoportba tartoznak.
A karantén hatására megnövekedett az otthon végezhető tevékenységekhez kapcsolódó termékek forgalma is, sokan használták ki a karantént a régóta halogatott lakásfelújításra, festésre, barkácsolásra vagy a kerti munkákra.
A harmadik helyre kerültek a műszaki és számítástechnikai eszközök, ezeket követik a ruházati cikkeket és sportfelszereléseket forgalmazó vállalkozások.
Hogyan tovább?
Bár a karantén feloldása és a gazdaság működtetésére irányuló intézkedések hatására több ágazatban visszatértek a hagyományos működésre, a szakemberek egyetértenek abban, hogy nem fog minden visszarendeződni a korábbi állapotra. Az online hirdetésekben kiéleződött a verseny, ezért legjobb, ha szakemberek, például
a Drive Online Marketing csapatának segítségét kérjük a kampányok menedzselésében.
(x)