Hírek
22291 hír az adatbázisban
Mi a célravezetőbb? A dicséret vagy a kritika?
Marketinginfo.hu - 2020-02-21 15:02
PR

Ahogy a magánéletben, úgy a vállalati életben is alaposan mérlegelni kell, hogy mi a követendő magatartás, ha motiválni szeretnénk a másikat.

A hibákra kell rávilágítani, vagy éppen a jó dolgokat kell megdicsérni? Lássuk, hogy hol van az igazság!

Az arany középút

Az egyik legnehezebb dolog, hogy az ember - legyen vezető vagy sem - megtalálja azt az utat, ami pont a legjobb ahhoz, hogy kellően motiváló legyen a többiek számára. Azaz nem szekálja ki az ember lelkét, nem degradálja, és nem is szégyeníti meg a többiek előtt. Emellett persze nem is dicséri a végtelenségig, főleg akkor nem, ha az nem megérdemelt. Ezek egyikétől sem fog jobban teljesíteni a munkavállaló, csak várhatóan egyre jobban stresszelni fog az értékelésektől.

Az építő jellegű kritika mindig hatásos, hiszen bár rámutat a hibára, mégis konstruktívan oldja fel az ebből eredő problémát. Erre nem képes mindenki, hiszen a vezetők jelentős hányada bizonyítja, hogy ezen még van mit dolgozni.

Kritizálni négyszemközt, ...

Akinek gyermeke van, az tudja, hogy a nyilvános megszégyenítés nem vezet jóra. Ha pedig nincs, akkor lehet, hogy őriz magában olyan emléket, amikor nagy nyilvánosság előtt kritikát kapott, és hogy az milyen érzés volt. Ha valaki ezt felidézi, akkor azonnal megérti, hogy miért is mondják, hogy a kritikát finoman és négyszemközt kell tálalni.

A közvetlen megrovásnál, a hibák felemlegetésénél vannak sokkal célravezetőbb lépések is, amik szinte azonnal hatást váltanak ki a munkavállalóból. Ilyen például, hogy ha rákérdezünk bizonyos eseményekre, amikre a munkavállalónak magyarázattal kell szolgálnia. Hamar rá fog jönni, hogy az esetlen magyarázkodás sehova sem vezet, és saját magát hozza kellemetlen szituációba. Ennek köszönhetően szinte azonnal változtatni fog, hsizen senkinek nem komfortos a kritika.

Ugyanez van abban az esetben is, ha nem helyez semmilyen szankciót kilátásba a vezető, csak megjegyzi, hogy tudja mindenki, hogy az ilyen viselkedés hova vezet, és ezzel felesleges kellemetlenségnek teszi ki magát.

... míg dicsérni nagy nyilvánosság előtt kell

Bár a négyszemközt elhangzó dicséret is inspiráló lehet, de amikor mindez nyilvánosan történik, az igen nagy lökést tud adni mindenkinek. Pont ezért nem mindig van szükség anyagi ellentételezésre (bár nem elhanyagolható), hanem elég, ha mindenki előtt kerül sor a dícséretre. Ez általában tevékenységre és további jó dolgokra sarkallja az embereket. Sőt, bőven akadnak, akikből a féltékenység helyett a versenyszellemet hozza ki, így akár több jóval is gazdagabbak lehetünk, mint ha kritizálunk valakit.

Ha megbízható helyről szeretne egy kis segítséget a vállalati kommunikációjához, akkor bátran keresse az Ispiro Consultingot, ahol rengeteg tapasztalat és ötlet áll a rendelkezésére!

(x)



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Digitalizáció és a vállalati kommunikáció
  Új szereplő az eseménymarketing piacon

További hírek ebben a kategóriában

Hogyan fejlődött az autók fűtési...
A DMX címezhető LED szalagok bem...
A Puskás Aréna nyerte az Év stad...
Faépületek, fa alapanyagok körny...