A hibrid vagy elektromos meghajtás már nem újdonság, de ezzel együtt megváltozik az autó minden egyes alkotóelemének felépítése is. A gumiabroncs is fejlődik, átalakul mind kialakítását, mind funkcióját tekintve, együtt gondolkozik az autóval. A gyártók és az előrejelzések szerint az intelligens abroncsok piaci részesedése világszinten 2025-re elérheti a 15 százalékot. Andreas Pürchel, a Hankook Tire Europe vezető fejlesztőmérnöke beszél arról, hogy milyen lesz a jövő abroncsa.
Új szerepben az abroncs
Az autó fejlődésével összhangban a gumiabroncsgyártók olyan intelligens termékeken dolgoznak, amelyek képesek interaktívan kommunikálni a gépjárművel - ilyen például a légnyomásmérő, amely jelzi a légnyomáscsökkenést az abroncsban. Az újgenerációs termékek egyik legfőbb feladata az adatgyűjtés: IoT eszközök, szenzorok, érzékelők vagy kamerák figyelik majd a terhelhetőséget, a kopást, az útviszonyokat és általában az abroncs állapotát.
Mik számítanak igazán?
A fejlesztések nyomán az abroncsok összetétele, külső és belső kialakítása mellett megváltozik a karbantartás módja is. A Hankook mérnöke szerint a jövőben ezekre figyelünk majd:
- Összetétel: A jövő abroncsai szilárdabb keverékekből készülnek majd, hiszen védeniük kell a beépített érzékelőket és szenzorokat. Emellett stabilabb teljesítményt kell nyújtaniuk, főleg olyan helyzetekben, ahol az autó nem ismeri fel a veszélyt (pl. aquaplaning, vagyis vízen való felúszás).
- Tervezés: Kiemelt szemponttá válik az abroncsok tartóssága és kopásállósága. A jövőben ugyanis az ABS (blokkolásgátló) és az EPS (elektromos szervokormány) rendszerek egyre kifinomultabbakká válnak, hiszen az önvezető autóknál kiemelten fontos a gyors reagálás és az érzékenyebb monitoring. Ezért az abroncsok futófelületének is alkalmazkodnia kell a fejlesztett vezetéstechnikai rendszerekhez.
- Kapcsolat: Az abroncs és a jármű közötti kommunikáció, vagyis amíg az abroncsok érzékelőitől az információ eljut a fedélzeti számítógépig, majd a megfelelő részekig, komplex folyamat lesz. Így az abroncsgyártóknak az autógyártókkal szoros együttműködésben kell dolgozni. Biztosítani kell, hogy a vezeték nélküli technológia elég gyors, rövid kialakítású és energiatakarékos is legyen egyben.
Kihívások előtt
Az önvezető technológia még nem tökéletes, több kihívásra is választ kell találni:
- A gumiabroncson belüli stabil adatátvitel - még nagy futásteljesítmény és csúcssebesség mellett is.
- Az érzékelők nem olvadhatnak meg a súrlódás által okozott magas hőmérsékleten, és az érzékelő által működtetett akkumulátornak is ellen kell állni az összes külső behatásnak.
- Az autonóm vezetés nagy adatátvitelt jelent. Ügyelni kell majd arra, hogy a továbbított adatokkal ne terhelődjön túl a rendszer.
- Áramellátás biztosítása: az újratölthető akkumulátor jó opció lehet, hasonlóan kivitelezve, mint a hibrid rendszerek energiavisszanyerő megoldás (fékenergia-visszanyerés vagy más néven regeneratív fékezés).
- A berendezéseknek és az energiatárolónak is tökéletes együttműködésre van szüksége. Jelenleg abban a fázisban tartunk, hogy minden elemnek - köztük a szenzoroknak is - kell egy külső energialöket. Tehát még mindig a gépjármű energiaforrása és egy akkumulátor segítségével tudjuk üzemeltetni az abroncsok érzékelőit.
Már most is kapható jövőálló technológia
A Hankook már most számos termékének fejlesztésével és egyben bevezetésével is a jövő kihívásaira készül. A Sealguard és a defekttűrő technológiákkal készült abroncsok bevezetésével és több éves tapasztalattal már bizonyították rátermettségüket és készen állnak, hogy akár intelligens felszerelésekként használhatóvá váljanak. Mindkét típus nagyobb biztonságot nyújt a vezetők számára, hogy már most se kelljen várni a trélerre.