A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat fogászati szűrőbusza az OTP Bank Fogászati Roadshow keretében évek óta járja az országot. A Szolgálat önkéntes fogorvosai a korábbi évekhez hasonlóan idén is több vidéki városban, a fővárosban és Erdélyben biztosítanak ingyenes fogászati szűrést, kezelést és szaktanácsadást gyermekek részére. A programot idén is támogatja a Colgate-Palmolive Magyarország, akik a gyerekeknek fogkefét és fogkrémeket ajándékoznak, segítve ezzel a helyes fogápolási szokások kialakítását.
Sajnos, Magyarországon a fogápolási kultúra gyerekcipőben jár. Az emberek döntő többsége nem rendelkezik tudatos szájápolási szokásokkal, nincsenek tisztában a helyes fogápolással, félnek a fogorvostól. Emiatt hazánkban népbetegség a fogszuvasodás, a magyar lakosság fogainak állapota rosszabb az európai átlagnál.
Az 5-6 éves gyerekeknek 41 százaléka rendelkezik ép fogazattal, 12 éves korra a gyermekeknek átlagosan 3-4 foga beteg; az általános iskolások kb. 80 százalékánál elégtelen a szájhigiénia, gyakori az ínygyulladás, a fogkő, a másodlagos szuvasodás a már tömött fogakon.
A tapasztalatok azt is mutatják, hogy a fiatalok a külsejükre, az öltözködésre például sokkal több időt fordítanak, mint a fogápolásra. Úgy gondolják, hogy ami nincs szem előtt, azzal nem is fontos foglalkozni, ez pedig veszélyes hozzáállás. Fontos lenne az időben történő megelőzés, mivel jelenleg a 65-75 éves korosztályban nagyon gyakori a fogatlanság.
Ezért is tartja fontosnak az NGYSZ és a programot támogató OTP Bank, hogy minden évben egyre több gyerek részesüljön fogászati szűrésben, szaktanácsadásban és oktatásban.
Az autóbuszból kialakított mozgó fogászati rendelőt az OTP Bank adományozta a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálatnak 1995-ben. A rendelőben a szervezet önkéntes fogorvosai ingyenes fogászati szűrést, kezelést, szaktanácsadást és szájhigiéniai felvilágosító munkát végeznek, megmutatják a gyerekeknek a helyes fogápolás módszereit, technikáit, mindezt játékos formában, hogy a gyerekek megtapasztalhassák nem kell félniük a fogorvostól, fogászati vizsgálattól. A roadshow helyszínein arcfestők és kézművesek szórakoztatják a vizsgálatra várakozókat.
Idén is csatlakozik a programhoz a Colgate-Palmolive Magyarország. A cég a vizsgált gyerekeknek fogkefét és fogkrémet ajándékoz. Sok településen nagyon fontos az ilyen jellegű ajándék, a fogorvosok azt tapasztalták az előző években, hogy előfordul, hogy a gyermekeknek nincs saját fogkeféjük, illetve, még ha van is, akkor sem tudnak gondoskodni a rendszeres, három havonkénti cseréről.
A roadshow idei első helyszíne március 11-én, Veszprémben volt, a Csemete Bababörzén, a következő helyszíne május 5-12-én, Erdélyben lesz.