A Scania teherautó az első, mely az E16-os autópálya két kilométeres e-szakaszán közlekedik. Ezzel a megoldással jelentős lépést tett a svéd cég a fenntartható közlekedés irányába.
A világ első villamosított autópályája-szakaszát a közép svédországi Gävle városában adták át 2016. június hónapban, melyen elsőként az elektromos meghajtású G 360-as Scania teherautó közlekedett.
A svéd kormány minisztere, az állami szektor vezetője elmondta, hogy az üzleti szféra és az villamosított út fejlesztését kézben tartó regionális állami hatóság is tagja a kezdeményezésnek.
A technológia a svéd kormány, az állami- és a magánszektor közötti több éves együttműködés eredménye. Ez az összefogás mutatja Svédország elkötelezettségének erősségét a fenntartható közlekedés irányába.
Claes Erixon, a Scania Kutatás és Fejlesztés Központjának vezetője beszámolt arról, hogy a Scania jármű a fülke mögött elhelyezett áramszedővel van felszerelve. Ez az áramszedő kapcsolódik az elektromos légvezetékhez, mely az út jobb oldali sávja fölött húzódik, és felhasználja a Siemens által fejlesztett technológiát. A teherautó szabadon rá- és lecsatlakozhat a felsővezetékről akár menet közben is, mert abban az esetben, amikor hálózatra van kapcsolva, elektromos járműként működik, máskor pedig hibridként rója az utakat. Az összes, a jövőben ezen az úton közlekedő Scania jármű hibrid, Euro 6-os tanúsítvánnyal ellátott, bioüzemanyaggal hajtott teherautó lesz.
Az új technológia úttörője, a Scania és a Siemens különböző svéd magán- és állami szerv támogatását élvezi, úgy mint a Svéd Közlekedési Adminisztrációs Szervezet, a Gävleborg Regionális Hatóság, a Svéd Energia Ügynökségi Hatóság és a Vinnova Innovációs Ügynökség.
Jó megoldás a környezet számára, ugyanakkor munkahelyeket teremt és elősegíti a gazdasági növekedést.