Marketingcélokról és kampányokról beszélt előadásában Bognár Vera, a MediaCom digital knowledge & account managere, akinek több mint 10 éve van médiaügynökségi rálátása az okostelefonok és a hirdetések összefüggéseire. Elmondta, Magyarországon az internetező lakosság 2/3-a rendelkezik már okostelefonnal (tablettel 36%, okostévével 22%).
Bognár Vera szerint a mobiltelefon több okból is ideális hirdetési csatornának tekinthető:
1, Elérhető: mindig a felhasználóknál van, könnyű használni.
2, Gyors: könnyen érhetünk el a userektől azonnali válaszreakciót. A tervezéshez nem szükséges több hónappal előre gondolkodni, mint például egy tv kampány esetén. Event marketingre is hatékonyan alkalmazható.
3, Hatékonyság: összevetve például az emaillel, a mobilmarketing még egyáltalán nem számít "zajos" csatornának, magas a hatásfoka, az interakció (kattintás, letöltés...) pontosan mérhető.
A szakember szerint a hirdetőknek érdemes óvatosan kezelni a perszonalizációt, hogy a felhasználók ne találkozzanak a "Nagy Testvér figyel" érzettel. A MediaCom szakértője úgy véli, a mobil hirdetések márkaépítésre és eladásösztönzésre egyaránt alkalmasak. Előbbire a displayeket, videókat, applikációkat, utóbbira a lokáció alapú kuponküldést, a mobil programmatic eszközöket tartja ajánlottnak.
A Crane ügyfélkapcsolati igazgatója, Boroznai Gergő a különböző social media eszközök mobilizációjáról tartott előadást. Az elöregedő Facebook felhasználói bázis mellett több platform is feltűnt, az Y és Z generációra egyértelműen jellemző, hogy újak felé fordulnak a FB helyett. Körükben egyértelműen a Snapchat az utóbbi két év sztárja.
Globálisan a Facebook userek már 90%-a mobilról is aktív, ez a magyar felhasználók tekintetében 74 százalékos arány, tehát az 5 millió regisztráltból 3,7 millió. Mobilon egyre több desktop funkció érhető el a Facebook-on, s nő a száma a csak mobilos funkcióknak is. Bizonyos szolgáltatások (például apróhirdetés) pedig más, külső piaci szereplőknek (ez esetben a Jófogásnak) jelentenek egyre komolyabban veendő konkurenciát.
Szűk réteg használja itthon a Tumblr-t, holott globálisan az 550 milliónyi regisztrált 281 millió mikroblogot ír. A magyarországi 100 ezres tumblerező igazi közösséget alkot, az eredeti tartalomírás mellett rengeteg a reblog. Ez a platform szinte reklámmentesnek tekinthető, a közönség sokkal inkább befogadó a hiteles branded content-tel szemben. A userek 78%-a mobilról is tumblerezik.
Szintén rétegmédium a Pinterest, amit Magyarországon 100 ezren, viszont világszerte 100 millióan használnak. A userek 80%-a nő, ez a közösség sokkal inkább nyitott a marketing és promóciós tartalmakra.
Az utóbbi két év nagy sztorija a Snapchat, ennyi idő volt csak szükség a 100 milliós közösség felépítéséhez. A cég nyitott a hirdetők felé is, számukra készült a Stories és a Live közvetítési lehetőség. A Snapchat annyiban (is) különbözik a többi social media platformtól, hogy itt a felhasználók előtt minden tartalom eltűnik 24 óra alatt.
A Crane-ben tavaly piaci körkép készült az Instagramról, amit 700-900 ezer magyar használ (világszerte 400 millió ember). A magyar userek 60 százaléka nő, általában fiatalok, városban élő dolgozók. A regisztráltak 90%-a legalább naponta megnyitja az alkalmazást. Jó hír a hirdetőknek, hogy az instagrammosok 57 százaléka cégeket, márkákat is követ.
A leginkább követett márkák az Instagrammon:
1, National Geographic (50 millió követő)
2, Nike (47,5 M)
3, Victoria Secret (39,1 M)
4, FC Barcelona (33,6 M)
Magyarországon a TopJoy az első, 51 ezer követővel.
Brindza Gábor, a Madhouse ügyvezetője arra tért ki, hogy Magyarországon 5 év alatt megtriplázódott az internetezők körében az okostelefon tulajdonosok száma, ami jelenleg 3,5-4 milliós, a hirdetők számára megkerülhetetlen közösség. Ennek megfelelően a hazai reklámköltés is dinamikusan nőve mobileszközön tavaly 9,8 mrd ft volt, ami 17%-os arány a digitális költésen belül (4 éve 2,5% volt).
Fontos változás viszont, hogy míg 2012-ben a top mobilos hirdetők egyértelműen a bankok voltak, ma már a 3 mobilszolgáltató a legnagyobb hirdető ezen a felületen. Az autómárkák közül a Ford, a retail cégek közt a Lidl a legaktívabb. Brindza szerint egyértelmű, hogy mobil esetén már aligha beszélhetünk 2nd screenről, a felület egyenrangú partnere lett a televíziónak.
Pataki Gábor prezentációjának középpontjában a mobiltárcák álltak. A Magyar Mobiltárca Szövetség főtitkára szerint a mobilkuponok egyértelműen alkalmasak márkaerősítésre és a lojalitás növelésére. Úgy vélte, 3 év múlva a digitális kuponok óriási arányát (83%) már okostelefonnal fogják a vásárlók felhasználni. A mobilkuponozás elterjedéséhez minden technikai eszköz (vonalkód, QR, NFC, geolokalizáció) adott, igaz szükséges 10-15 év ahhoz, hogy a köztudatba beépüljenek. Magyarországon 1,2 millió használatban lévő telefon alkalmas NFC kommunikációra. A geolokációról szólva elmondta, óriási eszköze lehet a mobilmarketingnek, a hirdetőknek egyedül arra érdemes ügyelniük, hogy a felhasználókban ne keltsék fel a "követve vagyunk" képzetet.