Hírek
22365 hír az adatbázisban
Kríziskommunikáció: a Volkswagen botrány a médiában
Médiainfó - www.mediainfo.hu - 2015-10-05 11:02
Kutatás

Az OBSERVER elemzése médiamegjelenéseket vizsgált a VW üggyel kapcsolatban, a nyomtatott és online sajtóra, valamint a rádió- és televízióadásokra vonatkozóan.


A vizsgálat azokra a megjelenésekre terjed ki, amelyekben arról adtak hírt, hogy a Volkswagen tudatosan manipulálta az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hatósága (EPA) hivatalos károsanyag-kibocsátási tesztjét. A vizsgált időszak 2015. szeptember 18-tól szeptember 23-ig tart.

A Volkswagen kríziskommunikációjának első szakaszában, vagyis 2015. szeptember 18. és 23. között összesen 421 megjelenés volt regisztrálható. A híraktivitás csúcspontját 23- án érte el 212 megjelenéssel, amikor a kríziskommunikáció első szakaszának zárásaként lemondott Martin Winterkorn, a Volkswagen AG elnöke.

A Volkswagen-botrány szeptember 18-án este érte el a magyar médiát, ekkor a pcworld.hu számolt be elsőként és egyedül az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hatósága (EPA) közleményéről, miszerint a Volkswagen tudatosan manipulálta a hivatalos károsanyag-kibocsátási teszteket. A másnap megjelent híranyagokban idézték a Volkswagen rövid közlését is, a vállalat kijelentette, hogy együttműködik a hatóságokkal a vizsgálatokban, részletesebben ugyanakkor nem kommentálták az EPA közleményét.

Az első hivatalos közlemény a vállalat részéről vasárnap (20-án) érkezett: Martin Winterkorn teljes és transzparens együttműködést ígért, valamint bocsánatot kért mindazoktól, akiknek eljátszotta a bizalmát. Ezt követően szinte felrobbant a hazai média, kiugró számban foglalkoztak a témával, 22-én 140, 23-án pedig 212 megjelenésben. Mindhárom médiatípus (RTV, újság, online) fokozottabb érdeklődést mutatott ezeken a napokon, amely több esemény láncolatával hozható összefüggésbe.

22-én a nyomtatott sajtóban még döntően Martin Winterkorn közlését ismertették, ugyanakkor egyre több online forrásban számoltak be Michael Hornnak, a Volkswagen csoport amerikai elnökének megszólalásáról is, aki az új Passat bemutatóján beszélt arról, hogy a társaság tisztességtelenül járt el az EPA, valamennyi amerikai állampolgárral szemben. A megjelenések azt emelték ki az általa elmondottakból, hogy "ezt, ahogyan mi németül szoktuk mondani, jól elszúrtuk!".

Nagyobb médiavisszhangot kapott a Volkswagen 22-én kiadott közleménye, melyben már konkrét számok is napvilágot láttak: a társaság közlése szerint világszerte körülbelül 11 millió autója lehet érintett a botrányban. A híranyagok egy része arról is tájékoztatott, hogy a vállalat leállította a csalásban érintett modelljeinek értékesítését, valamint 6,5 milliárd eurót különített el a visszahívásra.

Két olyan momentum volt, amely erősebben felkeltette a médiumok érdeklődését: egyrészt az olasz környezetvédelmi miniszter megszólalása, másrészt Martin Winterkorn lemondása. Ez utóbbi generálta a legtöbb megjelenést, összesen 51 alkalommal foglalkoztak vele a médiumok. Gian Luca Galletti olasz környezetvédelmi miniszter 23- án arról beszélt, hogy ha kiderül, hogy a botrány az Olaszországban értékesített VW-járműveket is érinti, leállítják azok értékesítését. Az erről beszámoló megjelenések is döntően ezt emelték ki, már szalagcímeikben is. A Volkswagen AG elnökének lemondásáról első ízben az index.hu számolt be a magyar médiában, 23-án délután. A portál a közlemény alapján arról írt, hogy a leköszönő elnök nem volt tudatában annak, mi folyik a vállalatban.

Összességében tehát a botrány kirobbanását követő napokban a Volkswagen kríziskommunikációjához 5 esemény volt köthető: a botrány kirobbanásakor közölt rövid kommentár, Martin Winterkorn közleménye, Michael Horn nyilatkozata, a Volkswagen közleménye és végezetül a kríziskommunikáció első szakaszának zárásaként Martin Winterkorn lemondása. Ez utóbbi két esemény eredményezte a legtöbb megjelenést.
A vizsgált időszakban a Volkswagen-botrány megjelenéseinek 16 százaléka RTV médiumokban, 5 százaléka nyomtatott sajtóban, 79 százaléka pedig online felületen realizálódott. Az online felületek dominanciája a tájékoztatásban végig fennmaradt. A nyomtatott sajtót 21-én csak a Magyar Idők képviselte, mely első nyomtatott lapként számolt be az eseményekről. Az RTV médiumok aktivitása ugyancsak 22-én illetve 23-án emelkedett meg, legtöbbször Martin Winterkorn lemondásáról számoltak be.

Az RTV felületeken 69-szer jelent meg a téma. Az Inforádió 17, a Hír TV 13, a Class FM 6, a Jazzy Rádió 5 alkalommal tudósított róla. A nyomtatott sajtó 19 alkalommal írt a botrányról, a Magyar Idők 5, a Magyar Nemzet 3 esetben számolt be róla. Az online portálokon 333 alkalommal szerepelt a téma. A legtöbb híranyag, összesen 20 a portolio.hu oldalon jelent meg.



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Elkészült Magyarország Krízistérképe
  Magyarország Krízisterképe a MPRSZ-tól
  Elektromos autók gyártására kötelezhetik a Volkswagent
  Dízelügy: Európában nem fizet kárpótlást a VW
  Beperelték a Volkswagent az USA-ban
  10 éves márkastratégiát vázolt a SEAT
  Furcsa időzítés a Volkswagentől
  55 év marketing munkáját rombolta le a Volkswagen
  Új igazgatási szervezet a Volkswagen csoportnál
  Dízel-botrány: nem csak a VW-márkák érintettek
  Leállíthatják a VW olaszországi kereskedelmét
  Óriási PR feladat előtt a Volkswagen
  Csökkent a Volkswagen nyeresége

További hírek ebben a kategóriában

iStock Mennyire kell az autó?
2020-05-04 12:11
A cégek piaci értékét is meghatá...
Gal Gadot lett a smartwater márk...
Szakemberhiány korlátozza a mest...
Ilyen állást keresni most a magy...