|
Mobilozási szokásokat vizsgált a Tárki
Marketinginfo.hu - 2015-01-08 09:40
Kutatás
A munkahelyen a mobiltelefonozás során nem különül el élesen a munka és a magánélet - derül ki a Tárki felméréséből, amelyet a Budapesti Corvinus Egyetem megbízásából készített.
A BCE Szociológia és Társadalompolitika Intézetének megbízásából készült 2014. májusi adatfelvételből kiderült: a válaszadók mindössze 15%-ról mondható el, hogy munkaidőben csak munka céljából, szabadidőben pedig csak magáncélból telefonál vagy sms-ezik. A felmérés szerint a munkahelyen inkább használnak magáncélra mobilt az emberek, mint munkaidőn kívül munkaügyben. Amíg a válaszadók 80 százaléka különböző gyakorisággal, de használja munkaidőben magáncéllal a mobiltelefonját telefonálásra vagy sms-ezésre, addig csupán a válaszadók 59 százaléka állította azt, hogy többé-kevésbé gyakran használja a mobilkészülékét munkával kapcsolatos ügyben a szabadság vagy munkaszüneti nap alatt. A megkérdezettek 70 százaléka nyilatkozott úgy, hogy hétköznap, nem munkaidőben is intéz munkaügyeket.
A Tárki kutatás aszerint jelentős eltérés figyelhető meg ugyanakkor a kék- és a fehérgalléros munkavállalók (vagyis a munkások és az irodában dolgozók) mobiltelefon-használati szokásai között. A munkahelyen a fehérgallérosok a kékgallérosokhoz képest sokkal nagyobb mértékben használják a mobiljukat munkával kapcsolatos ügyek intézésére. Vagyis a kékgallérosoknál a munkahelyen a munka és a magánélet jobban összemosódik. A szabadság vagy munkaszüneti nap alatt is némileg magasabb azon fehérgallérosok aránya (5%), akik inkább munkavégzésre használják a mobiltelefonjukat, mint a kékgallérosok körében (2%). Azonban a fehérgallérosokra jellemzőbb az is, hogy a szabadidejükben inkább magáncélra használják a telefonjukat (53%).
Összességében tehát a szabadság és a munkaszüneti napok esetében is a kékgallérosokra jellemzőbb a munka és a magánélet közötti határok elmosódása, mivel a kékgallérosok 53%-nál nem helyeződik előtérbe a magánélet a szabadidőben, amíg a fehérgallérosoknál ez az arány csak 47%.
Kapcsolódó cikkek:
A kézbe simuló világ: a mobiltelefon mint játékgép (x)
Amikor a valós teljesítmény számít – kiváló mobiltelefon megfizethető áron (x)
Kutatópont: nő az okostelefon penetráció
Mihez ragaszkodik a magyar fogyasztó?
|