„Megfelelni, de minek?” – a GVH versenyjogi megfelelési konferenciája
Marketinginfo.hu - 2014-11-24 09:02
Egyéb
"A kis- és közepes méretű vállalkozásoknak (KKV) kiemelt szerepük van a nemzetgazdaságban." - Dr. Tóth András a GVH Versenytanácsának elnöke szerint.
A piaci verseny fenntartásához fűződő közérdek, továbbá az üzleti tisztesség követelményeit betartó vállalkozások és a fogyasztók érdeke a versenytörvény rendelkezéseinek betartásával juthat érvényre, ennek ellenére a cégvezetők 22%-a nem hallott róla. A verseny tisztasága és szabadsága által biztosított előnyökről, a hazai vállalkozások versenyjogi megfelelésének helyzetéről rendezett konferenciát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2014. november 20-án "Megfelelni, de minek?" címmel.
A konferencia a vállalkozások versenyjogi szabályoknak, előírásoknak való megfelelésére összpontosít, amelyről versenyhatósági és szakmai tapasztalatokon keresztül, helyes gyakorlatok ismertetésével adtak átfogó képet az előadók.
Dr. Tóth András a GVH Versenytanácsának elnöke a KKV-k versenyjogi megfelelése című nyitóelőadásában kiemelte, hogy a kis- és közepes méretű vállalkozásoknak (KKV) kiemelt szerepük van a nemzetgazdaságban. Rámutatott arra, hogy a közvélemény-kutatási adatok szerint a KKV vezetőinek a versenyjogi szabályrendszerrel kapcsolatos ismereteik alacsonyak. Vélhetően emiatt is lehet az, hogy a GVH kartell és fogyasztós ügyekkel kapcsolatos eljárásainak több mint 70%-ában éppen a KKV-k az eljárás alá vont vállalkozások. Ez azt jelenti, hogy a KKV-knak nagyobb figyelmet kell szentelniük a versenyjogi megfelelésre, amiben fontos szerep hárul az állami szervekre is. E cél érdekében a GVH különféle eszközökkel, a médiában megjelenő szemléletformáló kampánnyal, edukációs programok útján, valamint a "Megfelelni, de minek?" című konferenciával igyekszik bővíteni a KKV-k versenyjogi ismereteit.
A versenyszféra képviselőjeként Dr. Fürge Krisztina az Audi Hungária Motor Kft. (Audi) jogtanácsosa vett részt a konferencián.
Bíró Ferenc az Ernst & Young Tanácsadó Kft. Fraud Investigation & Dispute vezetője is hangsúlyozta, hogy a KKV-k tulajdonosainak, döntéshozóinak tisztában kell lenniük a beszállítói tevékenységeket szabályozó követelményekkel és kötelezettségekkel. A különböző megállapodások megkötése, aláírása nem történhet meg a versenyjogi compliance szempontjainak figyelmen kívül hagyásával, mert az a vertikális, illetve horizontális irányú megállapodások kockázatát is magában hordozza. A versenykorlátozó megállapodások felismerése, elkerülése a megállapodások kockázatainak tudatosításával, oktatással segíthető elő. Erre léteznek költség- és energia hatékony megoldások, ám számolni kell azzal, hogy e megoldások alkalmazása, hasznosulása időbe telik.
Fekete Zoltán a Magyar Márkaszövetség főtitkárának véleménye szerint elengedhetetlen, hogy az érdekvédelmi szektor szereplői, így a kamarák, egyesülések, szakmai szervezetek is tisztában legyenek tevékenységük versenyjogi korlátaival. A szakmai érdekvédelem nem mehet a jogszerűség rovására, nem vezethet összebeszéléshez, kartellezéshez, piaci információk megosztásához, mert ennek súlyos anyagi szankciói és morális következményei lehetnek mind a tagvállalatok, mind az őket képviselő szervezetek vonatkozásában. A Magyar Márkaszövetség a tagvállalatai érdekeit hatékonyan, ugyanakkor jogkövető módon képviseli, ezért szigorúan betartja és tagságával is betartatja a versenyjogi előírásokat. A Magyar Márkaszövetség - az előzőekre is tekintettel - támogatja a GVH versenypártoló tevékenységét, s a versenykultúra fejlesztése érdekében tett erőfeszítéseit. Kiemelte továbbá, hogy több kutatás bizonyítja, hogy a verseny tisztasága közvetlen jóléti hatásokat eredményezve végső soron a fogyasztóknak és a nemzetgazdaság egészének is kedvez.
Tevanné dr. Südi Annamária a GVH főtitkára konferenciát záró gondolataiban kiemelte, hogy a versenyjogi megfelelés nem pusztán jogszabályi kérdés, hanem egy attitűd. A megfelelés a gazdasági versenyt szabályozó törvények és normák vállalati gyakorlatba ültetését és követését jelenti. Ehhez szükséges szemléletváltás és kultúraváltás. Ennek érdekében indította el a GVH 2012-ben a "Tiszta verseny, tiszta nyereség" szlogennel a megfelelési kampányát.
Kapcsolódó cikkek:
Piacelemzési tanulmányt tett közzé a GVH
GVH: túl sok a kizárólagos sörszerződés
Jogsértők a Vargha Metodika reklámok
Új elnök a Magyar Versenyjogi Egyesületben
Egymilliárdos bírság az Auchan-nak
Kötelezettségvállalást fogadott el a GVH
Együttműködésben a GVH és a Joint Venture Szövetség
Együttműködik a GVH és a Reklámszövetség
Fúziós és antitröszt irodát alakított a GVH
|