Hírek
23268 hír az adatbázisban
Az alacsonyabb jövedelműek gyakrabban vesznek dohányterméket
Marketinginfo.hu - 2014-01-06 13:21
Kutatás

A Nemzeti Dohányboltok megjelenésével változnak a dohányosok fogyasztási szokásai: inkább ritkábban, de nagyobb mennyiségben vásárolnak- állapítja meg a BGF kutatása.

Budapesten a dohányosok 60 százaléka elégedett a Nemzeti Dohányboltok számával és elhelyezkedésével, a községekben élők 55 százaléka viszont távolról sem az.

A boltokban a második legkedveltebb fogyasztási cikkek az alkoholos termékek, és miközben a dohányosok 59%-a cigarettán kívül mást nem vesz, megjelentek a nem dohányipari termékeket vásárló nemdohányzók is a boltokban - derül ki a Budapesti Gazdasági Főiskola (BGF) kutatásából.

2013. július 1-jén hatályba lépett az új kiskereskedelmi struktúrát, azaz az árusítható helyek számát és helyét is rögzítő dohánytörvény. A szabályozásból kifolyólag a korábban megszokott elárusítóhelyeket felváltották a Nemzeti Dohányboltok.

A boltok kialakításával és felépítésével a válaszadók 38 százaléka teljes mértékben, 33 százalék többé-kevésbé, 12 százalék pedig kismértékben elégedett. Az elégedetlenek aránya 17 százalék.

A dohányboltok számával és elhelyezkedésével a megkérdezett dohányosok 60 százaléka elégedett, 23 százalék az elégedetlenek aránya. Ugyanakkor a lakhely szerinti megoszlást tekintve a községekből származó dohányosok 55 százaléka elégedetlen, míg a fővárosiak több mint 60 százaléka elégedett.

Egy doboz az átlag

A vásárlások gyakorisága szerint a tendencia egyértelműen azt mutatja, hogy ritkábban, de alkalmanként nagyobb mennyiséget vásárolnak a dohányosok, azaz az új kiskereskedelmi hálózat a vásárlási szokásokat is befolyásolja. A hetente vagy ennél ritkábban vásároló fogyasztók körében az elégedettség 70 százalék körül mozog, míg a heti többször vásárlók esetében ez az arány 50 százalék alá esik vissza, a naponta többször vásárlók 56 százaléka pedig már elégedetlen a dohányboltok elhelyezkedésével.

A válaszok alapján az átlagos vásárló hetente egy vagy több alkalommal, általában egyszerre egy doboz cigarettát vásárol, 500-1000 forintot hagyva a boltban. A magasabb jövedelemmel rendelkezők inkább hetente egy-egy alkalommal vásárolnak, míg az alacsonyabb keresetűek gyakrabban költenek dohánytermékre. A ritkábban vásárlók egy vásárlás alkalmával ugyanakkora mennyiségben költenek cigarettára, mint a náluk gyakrabban vásárlók, tehát kevesebbet dohányoznak.

A dohány után a szeszesitalok a legkedveltebbek

Mára a dohánytermékek után a második legkedveltebb fogyasztási cikkek az alkoholos termékek (17%), melyeket az üdítők (10,5%) és a kávé (9,5%) követ. A dohányzók 59 százaléka cigarettán kívül nem vásárol mást a Nemzeti Dohányboltokban. Ugyanakkor a felmérésből kitűnik, hogy a nemdohányzók egy része (11%) rendszeresen vásárol a dohányboltokban nem dohányipari terméket.

A 19-35 év közöttiek szerint az új szabályozás nem befolyásolja a fiatalkori dohányzást

Az új hálózat kialakításával a törvény egyik legfőbb célja a dohányzás visszaszorítása. A válaszadók 69 százalék gondolja úgy, hogy ezzel a szigorú tiltással nem lehet huzamosabb ideig a fiatalkorú dohányzását visszaszorítani.

A megkérdezett 19 és 25 év közöttiek 44,8 százaléka, a 26 és 35 év közöttiek több mint a fele véli úgy, hogy a Nemzeti Dohányboltok kialakítása egyáltalán nem befolyásolja a dohányfogyasztást, viszont a 36 és 50 év közöttiek 73 százaléka változásra számít.




NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Szigorítás az e-cigarettákra és az égésmentes dohánytermékekre
  Tudatosító kampány hívja fel a figyelmet a feketekereskedelem következményeire
  Januárban a dohányboltok javították a kiskereskedelmi mutatót
  A kreatívipar gazdasági hatásairól készül kutatás
  A munkahelyi sokszínűség mára érték
  Növekszik a dohányosok száma
  A dohányosok is örülnek a törvényi szigorításnak?
  A dohányzás ellen kampányol az EU

További hírek ebben a kategóriában

A magyarok négyötöde fontosnak t...
10-ből 9 magyar jelentősen vissz...
Generációváltás: cégek tízezrei ...
Generációs szakadék az online vá...