Fogkrémre a fogyasztók
10 milliárd forintot költöttek a vizsgált időszakban, amit 3 százalékos értékbeni növekedéssel, ám 2 százalékos mennyiségi csökkenéssel értek el a boltok.
Egy liter fogkrém mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára
5.395 forint volt idén szeptember eleje és október vége között, ami 6 százalékos drágulást jelent tavalyhoz és 10 százalékosat tavalyelőtt képest.
A bolttípusok súlyát vizsgálva elmondható, hogy a fogkrémek kiskereskedelmi forgalmából a 2.500 négyzetméteresnél nagyobb üzletek és a drogériák piaci részesedése értékben egyaránt 33 százalékot ért el. A szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2.500 négyzetméteres csatorna mutatója stabilan 16 százalék. A hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb élelmiszerüzletek részaránya viszont 10 százalékról 11-re emelkedett.
"Az átlagosnál jóval keresettebbek a fogkrémek gyártói márkái." - állapította meg Bakk József, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. "Tavalyhoz hasonlóan értékben ugyanúgy 97 százalékkal részesedtek a teljes forgalomból a január és október között időszakban. A piacot jellemzi, hogy a gyártók erős kínálata több árszegmenst is lefed, valamint a márkák hitelessége a fogyasztók szemében rendkívül magas a szájápolási cikkek esetén is, ahogyan általában a személyes higiéniával kapcsolatos áruknál."
Fogkefékből értékben is, mennyiségben is egyaránt 5 százalékkal többet adtak el a kiskereskedelemben idén október végéig. A fogyasztók kilenc és fél millió fogkefét vásároltak, összesen közel 3 milliárd forintért. Ebből az összegből háromnegyed rész jut a drogériákra és 2.500 négyzetméteresnél nagyobb üzletekre. A drogéria részaránya 40 százalékról 41-re nőtt, míg a 2.500 négyzetméter feletti csatornáé 36-ról 34 százalékra csökkent.
A fogkefék átlagára alig változott: idén szeptember-októberben 309 forint volt egy darab fogkefe mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára, egy évvel korábban 308, tavalyelőtt pedig 302 forint.
Az elektromos fogkefék értékesítéséből a kiskereskedelem több mint félmilliárd forint bevételhez jutott, ami 24 százalékkal haladja meg a tavaly január-októberi számokat. Mennyiséget tekintve 14 százalékkal adtak el többet, ami négyszázezer darabnál is többet jelent.
Az elektromos fogkefék forgalmazása olyannyira koncentrált, hogy két csatornára korlátozódik: a drogériák részaránya értékben 63 százalék, a 2.500 négyzetméternél nagyobb üzleteké pedig 37 százalék.
Az átlagosnál kedvezőbb trendeket fő okát
a fogyasztási szokások változásában látja Bakk József, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője: "Az emberek egyre nagyobb része keresi az egészség megőrzését nyújtó termékeket. Így azokat is, amelyek a szájápolást szolgálják. A kedvező trendek egyik oka, hogy a fogyasztók egyre több termékből választhatnak. A szélesebb kínálatban egyénre szabott speciális, esetenként terápiás jellegű szájápolási készítmények is szerepelnek. A kínálati oldal aktivitásai közé tartoznak a kedvezményes ajánlatok is; például a promóciós csomagok vagy az egyszerű árengedmények. Szembetűnő, hogy mind a hagyományos, mind az elektromos fogkefe forgalma értékben és mennyiségben is emelkedik."
A szájvizek forgalma az első tíz hónapban
közel jár a 3 milliárd forinthoz, miután 4 százalékkal bővült a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Az 1 millió litert meghaladó mennyiségi eladásnál 5 százalékos többletet regisztráltak. A gyártói márkák itt is erősek, és piaci részesedésük értékben 93 százalék mind idén, mind múlt év január-október között.
A trendekkel kapcsolatban Bakk József megállapította, hogy: "A legutóbbi évek során a szájvíz, mint főképp fog- és ínybetegségeket megelőző, kiegészítő termék fejlett kategóriává nőtte ki magát. Emiatt a növekedés korábbi intenzív üteme lassult."