A piacvezető után, ahogyan évek óta, magyar tulajdonban lévő két lánc következik; a CBA 578,5, a Coop pedig 530 milliárd forint bevételt ért el tavaly. Többek között ezt tartalmazza a toplista, amit a vállalatok saját közlése, illetve becslés alapján állított össze a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat.
Szintén hagyományosan a negyedik helyet foglalja el a Spar, ezúttal 421,2 milliárd, az ötödiket pedig a Reál 370 milliárd forint éves forgalommal.
- Ha a listán szereplő, egész évben működött láncok sorrendje a tavalyihoz képest nem is változott, azért némileg átrendeződött a piac - mutat rá Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen ügyvezető igazgatója. - Hiszen mind a hipermarketek, mind a szupermarketek és diszkontok mezőnyéből eltűnt egy-egy lánc.
Már nem szerepel a rangsorban a Cora, amelynek korábbi hét egységét megvette az Auchan, és ezzel áruházainak számát tizenkettőről tizenkilencre növelte. A Match és a Profi üzleteinek zöme pedig fokozatosan került a CBA vagy a Coop tulajdonába. Mindezek következtében tizenegyre csökkent az élelmiszert, háztartási vegyiárut, valamint kozmetikumot árusító nagy üzletláncok száma, és ezáltal erősödött a koncentráció.
Felhívja a figyelmet a Nielsen igazgatója arra, hogy amíg a toplista első öt helyezettje többféle üzlettípust működtet, addig az utánuk következők csak egy-egy csatornában érdekeltek.
Az élboly ötösfogata mögött a sorrend: Lidl, Auchan, Penny Market, Aldi, Drogerie Markt és Rossmann. Év közben a Match és a Profi hálózata tulajdonost is, nevet is változtatott.
Magyarországon tavaly a napi fogyasztási cikkek fogyasztói árának átlagos emelkedését meghaladó mértékben nőtt a Lidl, Aldi, Auchan, Penny Market és Spar bevétele, az előző évhez viszonyítva.
Megjegyzés: A Tesco forgalma 2012. március-2013. februárra vonatkozik.
Forrás: A vállalatok saját közlése. A Nielsen becsülte az Aldi, Lidl, Match, Penny Market és Profi forgalmi adatát.