Hírek
22867 hír az adatbázisban
Egészségtudatosság- felméréssel állt elő a TVE
Marketinginfo.hu - 2013-05-24 09:52
Kutatás

A magyarok mindössze 33%-a tudja eldönteni, hogy zsír-, cukor- vagy sótartalom alapján melyik termék egészségesebb, a színek viszont segítenek - derül ki a Consumers International és a TVE felméréséből.

Napjainkban közel kétszer annyi csomagolt élelmiszert vásárolunk, mint tíz évvel korábban. Ez csak 2012-ben 2.200 milliárd dollár értékű bevételt generált a világ élelmiszeripari cégeinek, és bár közvetve, de szintén nem kevés kiadást az egészségügynek szerte a világon- közölte a Tudatos Vásárlók Egyesülete.

A Consumers International kilenc országra kiterjedő nemzetközi felmérése, amelyben Magyarország is részt vett, rámutatott arra, hogy egyértelmű jelölés hiányában a fogyasztóknak csak kevesebb mint fele tudja megítélni, hogy az adott termék mennyi zsírt, cukrot vagy sót tartalmaz.

A felmérésben részt vevő fogyasztóknak a saját országukban közismert termékek fotóit mutatták jelzőlámpás (színkódos) jelöléssel és egyszerű táblázatos INBÉ jelöléssel. A fogyasztóknak ez alapján meg kellett mondaniuk, hogy az adott termék alacsony, közepes vagy magas zsírtartalmú-e, illetve, több termék esetén melyik az egészségesebb választás.

A jelzőlámpás jelölés szembetűnően sokat segített a válaszadásban, hiszen míg a színjelölés nélküli termékeknél a válaszadók kevesebb mint 50%-a tudta megítélni helyesen a termékek összetételét, a jelzőlámpás tájékoztató feltüntetésével ez az arány 90%-ra nőtt.
Érdekes, bár nem túl pozitív ránk nézve, hogy a magyarországi válaszadók a legrosszabban teljesítők között szerepeltek, amikor a színkódos jelölés nem volt látható a terméken. A megkérdezettek mindössze 33%-a találta el, hogy melyik az egészségesebb termék, míg Kanadában 60%, Nagy-Britanniában 50% volt a jó válaszadók aránya. Ebből is látszik, hogy inkább csak vesszük és esszük a bolti termékeket, de nem sok ismeretünk van róluk.

OrszágA felmérésben résztvevők számaHelyes válaszok aránya só/cukor/zsírtartalom színkódos jelölés NÉLKÜLHelyes válaszok aránya só/cukor/zsírtartalom színkódos jelölés esetén

A fenti adatok fényében belátható, hogy a nagy rohanásban a vásárlás során jelentős segítséget ad a fogyasztónak a színkódos jelölés a jelenleg elterjedőben lévő INBÉ táblázattal szemben. Hiszen ember legyen a talpán, aki kapásból tudja, hogy jó-e neki vagy sem, ha azt látja a termékcímkén, hogy annak 100 grammja pl. 2% zsírt vagy cukrot tartalmaz.

"Hagyományos" INBÉ táblázat és jelzőlámpás jelölésű INBÉ

A kvíz célja az volt, hogy rámutasson arra, hogy a vásárlóknak milyen kihívásokkal kell szembesülniük nap mint nap, ha egészségesen akarnak étkezni.

A CI és tagszervezetei, közöttük a Tudatos Vásárlók Egyesülete kérik az Egészségügyi Világszervezet (WHO) tagállamait, hogy a 2013. május 22. és 26. között megrendezésre kerülő WHO ülésén ratifikálják és valósítsák meg a WHO 2013-2020 Globális Akciótervét a Nem Fertőző Betegségek Megelőzéséről. Hajtsák végre a táplálkozással kapcsolatos ajánlásokat, és tegyenek további lépéseket annak érdekében, hogy megkönnyítsék a fogyasztók átállását az egészségesebb táplálkozásra.

Beszédes számok

A WHO adatai szerint csak 2008-ban a világon bekövetkezett halálesetek 63%-a, vagyis 36 millió elhalálozás jelentős része megelőzhető lett volna a rizikófaktorok (dohányzás, egészségtelen táplálkozás, mozgásszegény életmód, mértéktelen alkoholfogyasztás) csökkentésével.
Az egészségtelen életmódra visszavezethető leggyakoribb halált okozó megbetegedések: érrendszeri megbetegedés (48%), rák (21%), krónikus légúti megbetegedés (12%) és cukorbetegség (3,5%).

Az egészségesebb táplálkozással kapcsolatos globális célok:
 
  • a lakosság só bevitelének csökkentése 30%-kal,
  • diabétesz és elhízásos betegségek növekedésének megállítása,
  • a magas vérnyomás gyakoriságának csökkentése 25%-kal.


Az Akcióterv előkészített változata számos javaslatot tartalmaz a tagállamok számára, amely segítheti a fogyasztókat az egészségesebb táplálkozásra való átállásban:
 
  • tápérték jelölés a csomagolt élelmiszereken,
  • élelmiszergyártási technológiák átalakítása a zsír-, cukor- és sótartalom csökkentése érdekében,
  • zöldség- és gyümölcsfogyasztás növelése,
  • a technológia átalakítása a gyártás során keletkező transzzsírok kiküszöböléséért,
  • a WHO ajánlásainak alkalmazása a gyerekeknek szóló reklámokban.





NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Diéta 50 év felett? Ezekre figyelj oda! (x)
  Hogyan lehet az egészségtudatosságból vállalati versenyelőnyt faragni?
  Egészségtudatosság a magyar családok körében
  Az egészség is ráment a válságra
  Fontos hívószó az egészség
  Elvárnák a munkahelyi egészségvédelmet
  Egyre tudatosabban választunk édesítőszert
  Az idősebbek tartják életben az éttermeket
  “Klasszikus zöld fogyasztó nem létezik!”
  A környezetvédelemmel szemben nem cégérdek a szociális felelősségvállalás
  Még inkább csak kíváncsiak vagyunk, mint egészségtudatosak

További hírek ebben a kategóriában

Áremelkedés várható a gumiabronc...
Minden Doboz Visszajár - repreze...
A magyarok megszokták az erős üg...
Sokan akár fel is mondanának rug...