Hírek
21522 hír az adatbázisban
Még a Big Mac is lehet magyar termék
Marketinginfo.hu - 2013-04-10 18:05
Kereskedelem

A kereskedelmi láncok nem merik hangsúlyozni a termékek hazai eredetét. A Coca-Cola mellett viszont a gyorséttermek hamburgerei is pályázhatnak a "magyar termék" címre.

A tavaly nyáron elfogadott magyar termékrendelet miatt mára érzékelhetően kevesebb lett a magyarként reklámozott áru. A jogvitáktól tart a kereskedők, gyártók zöme, ezért vonakodik termékeit így megkülönböztetni. A tavaly nyáron elfogadott jogszabály alapján ugyanis nem kötelező az eredet megjelölése. Ha valaki mégis utal rá, honnan származik a terméke, büntethetővé válik, ha az információval megtéveszti a vásárlókat.

A Népszabadság szerint a gyártók az eredet feltüntetésekor három kategóriát használhatnak. "Magyar" a termék, ha száz százalékban hazai alapanyagból, itthon történik a gyártás. A "hazaihoz" elég, ha az alapanyag 50 százaléka magyar, "a hazai feldolgozásúhoz" az alapanyag lehet külföldi, ám a feldolgozás oroszlánrészének Magyarországon kell történnie.

A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) szerint ősszel lejár a gyártóknak és kereskedőknek adott türelmi időszak. Onnantól a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonság Hivatal és a megyei kormányhivatalok élelmiszer-biztonsági és állat-egészségügyi igazgatóságai kiemelten vizsgálják az önkéntes megjelölések jogosságát. Az új jogszabály alapján egy sor - korábban magyarnak tekintett - hústermék búcsúzhat a "magyar" megjelöléstől, hiszen a hazai sertésállomány csökkenése miatt gyakran részben vagy egészben importhúsból készülnek. A Coca-Cola mellett viszont a gyorséttermek hamburgerei is pályázhatnak a "magyar termék" címre.

A Gazdasági Versenyhivatal is vizsgálódik, de nem csak a VM-rendelet, hanem a fogyasztóvédelmi törvény alapján is. A hivatal szerint az átlagvásárlónak az a magyar, ami magyar alapanyagból, Magyarországon készül. Ezt a bíróság több alkalommal is elfogadta. Az Auchannak 10 millió forintjába került, hogy több, a köztudatban magyarnak tartott terméknél - Pick téliszalámi, Erős Pista, Sió gyümölcsszörp - nem tudta bizonyítani az alapanyagok hazai eredetét.

Piaci vélekedések szerint a cégek zöme a termékeredet-jelölések használatával azért vár, mert még nem eldöntött, hogy az unió kötelezettségszegési eljárást indít-e Magyarországgal szemben a termékrendelet miatt. Bár a tárca szerint mára rendeződtek a vitás kérdések, a lap brüsszeli forrásokból úgy tudja, az uniós hivatalnokokat még nem sikerült minden tekintetben megnyugtatni. Jelenleg pilot eljárás folyik a kérdésben, ami annyit jelent, hogy az Európai Bizottság további kérdéseket tett fel a magyar kormánynak, és a választól teszi függővé, hogy eljárást indít-e Magyarországgal szemben- írja az országos napilap.

Jelenleg kevesebb mint negyven cég használja termékeinél a "magyar termék" megjelölést.



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Mi történt a McDonald’s BIG MAC védjegyével?
  A divatszakmában tesz kitérőt a McDonald’s
  Meghirdették a Magyar Termék Nagydíj pályázatot
  Hivatalosan is Magyar Termék lett a NaturAqua
  Magyarnak hirdetett termékek miatt kapott bírságot a Penny Market
  Magyar termékeket népszerűsített a SPAR Ausztriában
  Magyar termékek: a Lidl polcaira kikerül a termelők neve és képe
  Növelte a magyar termékek arányát a Lidl
  Szeptembertől tényleg magyar a „magyar termék”

További hírek ebben a kategóriában

A Rossmann a Progressive Reklámü...
Új szolgáltató központot hoz lét...
Franchise szakami elismerések a ...
Több mint fél millió virággal ké...