Stagnál a cégek ajándékozási kedve
Marketinginfo.hu - 2011-11-17 12:19
Kutatás
A most beindult reklámajándékozási szezon a legjobb esetben is csak a tavalyit éri el, de nincs meg a remélt fellendülés.
A nagyvállalatok egynegyede költ nagyobb összeget karácsonyi ajándékra, elsősorban hagyományos termékeket: italt, bort, irodaszereket, édességet vesznek partnereiknek, ügyfeleiknek, dolgozóiknak. Ugyanakkor a piaci résztvevők háromnegyede - a felmérésben szereplők közül 1.100 cég - szívesen fogad ajánlatot reklámajándékos, boros, italos cég részéről. Így lehet összefoglalni a PROMO DIREKT Piackutató immár tizedik évben elvégzett országos piackutatásának eredményét. Idén 3.000 vállalatot kerestek meg kérdésekkel.
A cégek a körülbelül 11 ezer félmilliárd forint éves árbevételnél nagyobb vállalkozás több mint negyedét teszik ki, vagyis jól jellemzik a nagyvállalati szegmenst. Az idén a megkeresettek közel fele volt budapesti, több mint 12% pest-megyei. Így az alig 40%-ot kitevő (nem pest-megyei) vidéki cégek természetesen alulreprezentáltak az országos arányukhoz képest. De ez indokolt is, hiszen ha helyi vagy régiós reklámajándékos vállalkozást keresnek, akkor nyilvánvalóan kisebb ajánlatból tudnak csak választani. Itt erősebbek is a személyes kapcsolatok az érdeklődők, illetve a reklámajándék készítők és kereskedők között, akik persze főleg a budapesti nagykereskedőktől veszik termékeiket,
A telemarketinges felméréssel megkeresett 3.000 vállalatból külön választották azt az 1.470 "érdemi" választ adót, amelyek tavaly vagy tavalyelőtt rendeltek karácsonykor vagy más alkalommal, illetve amelyek az idén érdeklődők, és szívesen fogadnak ajánlatot reklámajándékos vagy italos, boros cég részéről. Ez a megkeresett cégek 49%-a, míg tavaly ez 45% volt , előzőleg pedig 43%, igaz, az utolsó válságmentes évben, 2007-ben még 56%.
Továbbra is meghatározó a hagyományos ajándékok skálája: mintegy 25% bort, pálinkát és egyéb italt vásárol, 20% irodaszereket, írószereket, nyomtatványokat. Utánuk már messze leszakadva (jóval 10% alatt) jönnek a további termékek: az édességek, a divatcikkek, a trikók, a baseball sapkák, a sporteszközök, és - a korábbiakhoz hasonlóan - csak 1-2% keres egyéni, exkluzív ajándékokat. Mint az elmúlt években, a cégek kisebb összegeket fordítanak ajándékokra, egyharmaduk 100 ezer alatt költ, több mint 30% pedig 100 ezer és félmillió között, de van pártucat fél-egymillió, sőt egymillió fölött ajándékot vásárló vállalat is.
Az érdemi nagyvállalatok közel egynegyede egyéb időszakban is rendel reklámajándékot. Ez az összes cég 11%-át teszi ki, s az elmúlt évekhez hasonlóan gyengébb arány, mint amikor a válság előtt az összes vállalat 14%-a volt.
A háromezres országos felmérésből kitűnt, hogy szívesen fogadna konkrét ajánlatot közel 1.100 cég (vagyis az "érdemiek" majdnem háromnegyede, illetve az összes vállalat több mint egyharmada - kicsit több mint 2010-ben). A korábbi évekhez hasonlóan szinte mindenki e-mailben kéri az ajánlatokat. (Egyébként az 1.400 érdemi cég 91%-ánál szerepel a központi e-mail cím és 82%-nál a weboldal neve is.)
Az ajánlatot elutasítók közül a legtöbben azt mondták, hogy "állandó kapcsolatuk van", már megoldották, illetve "kaptak már elég katalógust", vagy éppen "saját termékeiket ajándékozzák", illetve sokan a külföldi anyacégtől kénytelenek beszerezni a reklámajándékot.
Szentirmay László, a felmérést végző Promo Direkt ügyvezetője hangoztatta: egyre fontosabbá válik a cégek kommunikációjában az internet. Az elegáns, de drága katalógust küldő nagyobb cégeken kívül mindenki e-mailben akarja megkeresni új partnerét, nemcsak mert ez olcsóbb és gyorsabb, hanem az e-mailben elhelyezett linkekkel valóban könnyen be lehet mutatni a termékválasztékot, akár egy internetes áruházat is. Ugyanakkor sokan figyelmen kívül hagyják a szigorú jogi szabályozást, amely tiltja a személyes e-mail címre előzetes engedély nélkül küldött ajánlatot. A nótórius spamelőket korábban csak az ombudsmani hivatal rosszalló fejcsóválása kísérte, pár éve azonban a most átalakult Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság egyre határozottabban komoly pénzbüntetéssel szankcionálhatja. A PROMO DIREKT egyenként kereste meg a potenciális érdeklődőket, és kért engedélyt reklámajándékos ajánlat küldésére, és ők (ha volt) meg is adták akár még személyes e-mail címüket is.
Sajnos még mindig nagyon sok cég küld általános megszólítással vagy akár enélkül ajánlatot, de ezek döntő többségét spamként azonnal törlik. Nemzetközi kutatások is megerősítették, hogy sokkal nagyobb a hatékonysága a perszonalizált leveleknek, ez igen fontos az e-mailek esetében is. Ugyancsak fontos, hogy a cégek ne küldjenek túl nagy méretű, különösen ne több melléklettel ellátott e-mailt, mert ezek nagy részét kiszűrik a fogadó szerverek. Érdemesebb linkekkel a cég profi honlapjára terelni az érdeklődőket.
Szakonyi Balázs
Kapcsolódó cikkek:
Minőségi termékekkel a céges ajándékozás is egyszerűbb (x)
A reklámajándékok így támogatják az online és offline marketing kampányokat
Egy hasznos társ a mindennapokban
Erősen visszaesik a karácsonyi cégajándékozás
Kicsivel többet költünk majd Karácsonykor
Hagyományos termékeket ajándékoznak a cégek
|