Hírek
22492 hír az adatbázisban
Biztató kilátások az online kereskedelemben
Marketinginfo.hu - 2011-06-13 15:19
Digitális

A ResearchFarm kutatása szerint 2010-ben nőtt az online vásárlások aránya, jelentős a potenciál az internetes kereskedelemben.

Az EU piacán 130 millió háztartás rendelkezik internetes hozzáféréssel, és 2010-ben minden 25 euróból egyet az interneten keresztül költöttek el a kiskereskedelemben. Az online termékvásárlások (amelybe nem tartoznak bele a jegyvásárlások, a repülőjegyek, a digitális letöltések, a pénzügyi termékek, az online szerencsejáték stb.), a klasszikus csomagküldő és a C2C (fogyasztók közötti) kereskedelem megközelítette a 100 milliárd eurós forgalmat. Ez 23,8 százalékos összetett éves növekedési rátát jelent, másképpen fogalmazva 190 százalékos nominális növekedést; mindezt az elmúlt 60 év legsúlyosabb recessziója során.

Az átlagos online költés (a szélessávú internet hozzáféréssel rendelkező háztartásokra vetítve) 2005 és 2009 között jelentősen visszaesett az EU 27 tagállamában, 2010-től azonban ismét magára talált a piac 764 millió euróra duzzasztva a forgalmat. Ez elsősorban a szélessávú hozzáférések online értékesítést is lényegesen meghaladó mértékének tulajdonítható.

2010-ben az EU online kiskereskedelmét három piac uralta: Nagy-Britannia, Franciaország és Németország, amelyet Hollandia és a skandináv államok követtek. Ez egyértelmű eltolódást jelent Észak-Európa irányába azzal a kiegészítéssel, hogy a közép-kelet-európai országok közül is néhányban kiemelkedő teljesítményt tapasztaltak. Lengyelország már most az ötödik legfontosabb piac az Unión belül. Az olasz és a spanyol piacokon még rengeteg a kiaknázatlan lehetőség: még bőven fejlődhetnek a szélessávú elérések penetrációjában és az online költések is viszonylag alacsony értékeket mutatnak. A kutató cég a következő évtizedre jósolja ezeknek a piacoknak a gyors felzárkózását.

A spanyol piac érdekessége, hogy többet költenek olyan interneten keresztül rendelhető termékekre, amelyek más országból (USA, Nagy-Britannia) származnak, mint a hazai árukra. Ebből következően a nagy spanyol márkáknak - El Corte Ingles, Zara, Mango vagy Mercadona, hogy csak néhányat említsünk - még bőven van mit fejleszteni a hazai piacukon.

A skandináv országokban is jelentős a határokon átnyúló vásárlás, szemben a saját piacokról történő rendelésekkel. Ez elsősorban annak tulajdonítható, hogy ezek a piacok szoros nyelvi egységet alkotnak (kivéve a finneket) és átlagon felüli a társadalom, közösség iránt érzett bizalom, így az online kereskedelemre is nyitottabbak. Németország például rengeteg megrendelést kap északi szomszédjaitól.

Jóllehet az angol, a francia és a német piacok a legnagyobbak, a dánok a leglelkesebb internetes vásárlók, ha a költéseket a szélessávú hozzáféréssel rendelkező háztartások számával átlagoljuk (nem számítva a kívülálló Luxemburgot). A dánok átlagosan 1,462 eurót költöttek online csatornákon keresztül termékvásárlásra 2010-ben, amelyet az angol, a francia, a finn és a svéd piacok követnek.

Az online kiskereskedelem fejlődése 2005-2015 között több mérföldkővel is jellemezhető: a 2005. évben mutatkozó többcsatornás kereskedelmet 2010-ben az m-kereskedelem váltja, 2015-re pedig piacok nemzetközivé válására számítanak. A kiskereskedők számára jelentős potenciál a 126 millió internetes hozzáféréssel rendelkező háztartás, ami a következő öt évben várhatóan 163 millióra fog emelkedni.

A szélessávú hozzáférések számának emelkedésével az internetes kereskedelem további növekedése várható, ugyanakkor tény, hogy a robbanásszerű növekedési perióduson már túl vagyunk. A szélessávú elérések rövidesen elérnek egy természetes plafont a fejlett észak- és nyugat-európai piacokon, így a kiskereskedőknek mostantól a vásárlói kosarak bővítésével kell foglalkozniuk. Ráadásul a verseny egyre erősebb lett az elmúlt évtizedben. Többek között emiatt is a nemzeti piacokon túlra kell tekintenie az online kereskedelemmel foglalkozóknak, paradigmaváltásra - egy "pán Európai Uniós" megközelítésre - van szükség.

A ResearchFarm arra számít, hogy a határokon átnyúló vásárlási trendek erősödni fognak, különösen azokon a piacokon, ahol a nyelvi közösség létezik, így például a francia-belga (vallon), a belga-svájci, a német-osztrák és a holland-belga (flamand) területeken.

A növekedésre jótékony hatással lesz az EU Bizottság azon célkitűzése is, amely a fogyasztói termékek közös piacának integrációját célozza. Ehhez nélkülözhetetlennek tartja az online kereskedelem bővülését. A politikai ösztönzést technológiai fejlesztésekkel kombinálják, így gyorsan terjed az m-kereskedelem, bővül a határokon átnyúló közösségi hálózatok és az ár összehasonlító honlapok száma. 2015-re várhatóan globális környezet alakul ki ezen a téren is, amint Észak-Amerika és az egyre jelentősebb Ázsia (Dél-Korea, Japán) is bekapcsolódnak az online kereskedelembe.

Az online kereskedelem bíztató perspektíváira alapozva 2015-re a kutató cég azt várja, hogy ez a vásárlási forma beköltözik a polgárok mindennapjaiba: az EU-s vásárlók az interneten keresztül, Olaszországból, Franciaországból és Spanyolországból fogják rendelni a bort, az élelmiszert és a ruhákat, Skandináviából a bútoraikat, Németországból és a közép-kelet-európai államokból a "Csináld magad!" felszereléseket és hangszereket, Nagy-Britanniából a könyveket és DVD-ket és így tovább. Más szektorok - így az elektronikai cikkek piaca és a média - jóval globálisabbak lesz a mostaninál.

Végül 2015-re még egy nagy változásra számítanak a rangsorban: előrejelzésük szerint Franciaország le fogja körözni Nagy-Britanniát. Bár az is tény, hogy az Egyesült Királyság és az eurózóna összehasonlításában mindig jelentős szerepe lesz az árfolyam-ingadozásoknak. Összességében ugyanazok az országok állnak majd a rangsor élén, de várható a spanyolok és az olaszok felzárkózása is.



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Hogyan hatott a vírus az internetes kereskedelemre?
  Világszerte romló növekedési kilátások
  Online vásárlás: terjednek az átadópontok
  Hogyan vásárolunk online?
  A férfiakra inkább jellemző az online vásárlás
  Bővül az online kereskedelem
  Online vásárlás: egyre nagyobb igény van a képkeresőkre
  Leggyakrabban bankkártyával vásárolunk online
  Már forintban is fizethetünk 125 amerikai webáruházban
  Megrendezik az internetes vásárlás napját
  A neten nem fizetünk kártyával
  Már az ukránok is bátran kereskednek a világhálón
  Kétszámjegyű növekedésre számíthat az online kereskedelem
  Továbbra is félünk kártyával fizetni a neten
  Tovább erősödött a bizalom az online kereskedelem iránt

További hírek ebben a kategóriában

Alapos igényfelmérés nélkül képt...
Határon átívelő online sütőakadé...
Ahol a kultúra és a rádiózás tal...
Egyes amerikai kórházakban robot...