Digitális utakon a nyomdaipar
Marketinginfo.hu - 2010-03-11 09:57
Design
A válság miatt csökkenő nyomtatási mennyiségeknek köszönhetően a digitális nyomtatás egyre fontosabb szerepet tölt be a nyomdák életében.
A gazdasági visszaesés nyomdaiparra gyakorolt legfőbb hatásait vizsgálta legújabb felmérésével a Canon Europe. A kutatást a Rochester Institute of Technology (RIT) nyugalmazott professzora, Frank Romano és a nyomtatott médiával foglalkozó végzős diákok készítették.
A felmérés során összesen 840 nyomdát kérdeztek meg, melyek 65,5 százaléka nyugat-európai székhelyű. A korábbi, 2008-as tanulmány 464 résztvevőjéből 383-an jelenlegi felmérésekben is szerepeltek. A fennmaradó 81 válaszadó cége időközben összeolvadt más vállalatokkal vagy megszüntette nyomdai tevékenységét. A vizsgálat végső elemzését 2010 májusában teszik közzé.
A felmérés legfontosabb megállapításai szerint a digitális nyomtatás bevezetése fontos szerepet játszhat a professzionális nyomtatással foglalkozó vállalatok túlélése szempontjából. Az eredmények szerint a válságból kilábaló szervezetek nagy valószínűséggel jobb piaci helyzetből használhatják majd ki a jövőbeli lehetőségeket, és képesek lesznek megfelelni a jövő kihívásainak.
2008 utolsó negyedévében a marketingszakemberek minden vállalatnál mérsékelték a nyomdai költségeket, így a nyomdáknak fel kellett készülni működésük és üzleti tevékenységük újragondolására. Elkezdődött a fejlettebb termelési módszerek bevezetése, amelyek révén csökkentek költségek és a személyi állomány. A nyomtatási mennyiségek rendkívüli mértékben mérséklődtek, így a digitális nyomtatást bevezető vállalkozások rugalmasabban tudtak alkalmazkodni szemben a csak ofszetnyomási technológiákat használó szervezetekkel. Az alkalmazkodási folyamat következtében a digitális gépek forgalma 2009-ben már meghaladta a más típusú nyomdagépekét. Míg Nyugat-Európában 2009-ben az előző évhez képest az ofszet kiadványokból származó árbevétel 18,1 százalékkal kevesebb volt, addig a digitális (lézer- és tintasugaras) technológiával készített termékekből származó bevétel 27,2 százalékkal növekedett.
A kutatás során a "digitális nyomtatás" körébe a széles formátumú tintasugaras nyomtatás is beletartozott. Az eredményekből az látszik, hogy a széles formátumú nyomtatással foglalkozó vállalatok különösen jól teljesítettek a gazdasági válság idején: a megkérdezettek 86 százaléka válaszolta, hogy a válság túlélésében segítették őt az ezeken az eszközökön készített bemutatóanyagok. A nyomdai piac számára bővülést jelentett a a poszterek és egyéb bemutatóanyagok iránt növekvő kereslet, valamint a különféle ruhaanyagokra, vászonra és egyéb anyagokra végzett nyomtatással létrejövő új szegmens.
A válság idején a túlélés egyik kulcseleme a vezető pozíció kialakítása volt: a válságból való kilábalásban élen járó vállalatok tevékenységéből tisztán látszik, hogy életben maradásukban kulcsfontosságú szerepet játszott, hogy a legfontosabb piaci szegmensekre koncentráltak, mivel ezekben magasabb hozzáadott értéket tudtak nyújtani. Továbbá kiemelkedően fontosak voltak a multimédiás szolgáltatások, amelyekkel megkülönböztették magukat versenytársaiktól.
A korábbi negatív hangulat ellenére a nyomtatási szolgáltatók optimista válaszokat adtak 2010-re, és a jövőre vonatkozóan. Az optimizmus alapja, hogy a digitális nyomtatási kapacitással rendelkező vállalatok több mint fele 2009-ben növelte árbevételét és nyereségét az előző évhez képest.
Kapcsolódó cikkek:
Nyomdai szakkifejezések nyomában (x)
Nem vizsgálják, hogy ki mennyit nyomtat
A logisztikában dolgozók a legpazarlóbbak
Új értékesítési vezető a Canon-nál
3D-s előnézet még nyomtatás előtt
Megújult a manroland nyomdaipari vállalat
Az önkiszolgálást segíthetik a kioszk-nyomtatók
A magyar nyomdapiacra lép az Infopress Group
|