Márkatörténet
50 márkatörténet az adatbázisban
Márkatörténet: Villeroy & Boch
2015-10-15 17:53
A Villeroy & Boch Magyarország Kft. jelenleg Európa egyik legnagyobb és legsikeresebb szanitergyártója.

Fél évszázaddal ezelőtt, 1965-ben egy minisztertanácsi rendeletnek köszönhetően alapították meg az Alföldi Porcelángyárat Hódmezővásárhelyen. Az egykori iparterületen épült, korszerű üzem a nyolcvanas években 3000 embert is foglalkoztatott. A rendszerváltozás után a német Villeroy & Boch AG 1992-ben sikeresen privatizálta a szocialista nagyvállalatot.

A kezdetek

Hódmezővásárhely döntően agrárjellegű városnak számított még a második világháború után is, de aztán jöttek az 1950-es évek, és elkezdődött az iparosítás a "vas és acél országa" szellemében. A kádári gazdaságpolitika 1956 után már elismerte, hogy az elképzelések átgondolatlanul valósultak meg, ezért 1962-ben a Magyar Szocialista Munkáspárt VIII. kongresszusa határozatot fogadott el a korábban elkövetett hibák kiküszöböléséről. Ennek jegyében Hódmezővásárhelyen négy nagyobb üzem létesítését, illetve fejlesztését támogatták. Ezek egyike az Alföldi Porcelángyár volt, amely a város Erzsébeti úti ipartelepén épült fel 1965 és 1974 között, Ugyanebben az időszakban a rendelkezésre álló munkaerő is kiépült. Hódmezővásárhelyre elsősorban a jelentős agyagipari tradíciók miatt esett a választás.

Az Alföldi Porcelángyár építése a minisztertanácsi határozat révén kiemelt nagyberuházásnak számított, és mintegy 700 millió forintból valósult meg. Célja: "olyan termékek belföldi szükséglet kielégítését hivatott biztosítani, melyek korábban hiánycikként jelentkeztek." Az első üzemegységet, a szaniterüzemet 1967 júniusában adták át, majd folyamatosan készült el a többi is: a tűzálló vagy égetési segédeszközöket gyártó üzem 1968. szeptember 1-jére, az edénygyár 1969 júniusára, végül a falburkolócsempe-gyár 1971 végére készült el, illetve adták át. Az Alföldi Porcelángyár fénykorában Közép-Európa egyik legkorszerűbb gyára volt, ahol a 80-as években csaknem 3000 ember dolgozott, és a termékek 25-30%-a már exportra készült.

A kilencvenes évek elején az állami vállalat részvénytársasággá alakult át. A rendszerváltozás után, 1992-ben a világ egyik legrégibb és legsikeresebb kerámiagyártója, a német Villeroy & Boch AG nemzetközi pályázat nyerteseként megvásárolta az Állami Vagyonügynökségtől a részvények többségét, és jelenleg a társaság tulajdonának száz százalékával rendelkezik. A német konszern a sikeres privatizáció óta eltelt 23 évben folyamatosan és intenzíven fejleszti a hódmezővásárhelyi vállalatot. Jelentősen bővült a gyártókapacitás, valamint gyár alkalmazkodott a nyugat-európai piac minőségi követelményeihez és választékigényéhez.

A jelen

Az egykori Alföldi Porcelángyár ma már a Villeroy & Boch Magyarország Kft. nevet viseli. A társaságnál jelenleg 850 ember dolgozik, és évről évre nő a háttérfoglalkoztatás. A cég magyar kisvállalkozásokkal működik együtt, amelyek jelentős részben a Villeroy & Boch Magyarország Kft-nek dolgoznak beszállítóként, alvállalkozóként.
Ennek köszönhetően további 60-80 embert érint a háttérfoglalkoztatás. A társaság árbevétele 2013-ban 17,2 milliárd forint volt, amiből 14,2 milliárd forint exportbevételből származott. Egy évvel később, 2014-ben már 20,3 milliárd forint volt az árbevétel, és 17 milliárd forint származott exportból. A hódmezővásárhelyi cég fő eladási piacai Németország, Franciaország és a skandináv országok. Magyarországon az Alföldi és a Villeroy & Boch márkával van jelen a cég, és megközelítőleg 50 %-os a kerámiapiaci részesedése.

A Villeroy & Boch Magyarország Kft. nagy hangsúlyt fektet a fejlesztésre, így most már évente megközelítőleg 300-500 millió forintot fordít beruházásokra. Különösen fontosak és ezért kiemelt figyelmet élveznek a környezetvédelmi fejlesztések. A hódmezővásárhelyi cég az ISO 9001 mellett immár 15 éve az ISO 14001 rendszert is bevezette és aszerint is dolgozik. A társaság tavaly már az energiairányítási rendszert, az ISO 50001-t is bevezette, amelyet 2015. januárjában tanúsíttatott. A három irányítási rendszer biztosítja a folyamatos kontrollt a magas minőségű szaniter kerámiaáru előállítása közben.

A Villeroy & Boch Magyarország Kft. a konszernen belül egyre több márkatermék gyártását kapja meg, aminek nagyobb az élőmunka igénye, ezért ha kisebb volumenben is, de folyamatosan tud bővíteni és létszámot növelni. A cég ezért nagy hangsúlyt fektet az oktatásra is. A termékösszetétel miatt egyre több öntőre van szükség, de mivel a cég egyedül van Magyarországon a szaniter iparágban, ilyen típusú szakmunkásképzés nincs a hazai iskolarendszerben. Az elmúlt években nagyon jó együttműködés alakult ki a Hódmezővásárhelyi Integrált Szakképző Központtal. A társaság közös tanrend alapján egy erre a célra kialakított üzemben évente 20-40 diákot fogad, akik ösztöndíjat és egyéb támogatásokat kaphatnak. A fiatal kerámiaipari szakmunkások 50-60 %-a a Villeroy & Boch Magyarország Kft-nél vállal munkát a tanulmányai végeztével, ami nagyon jó arány.


NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      

További márkatörténetek

a Márkatörténet: AAA AUTO
2017-01-30 14:42
m Márkatörténet: Mapei
2017-01-26 14:06
CD Márkatörténet: CD
2016-12-02 12:32
Márkatörténet: Hörmann
Márkatörténet: Rézangyal
Márkatörténet: Henkel
Márkatörténet: Cardo