Márkatörténet
52 márkatörténet az adatbázisban
Márkatörténet: Google
2014-07-22 00:20
Megkerülhetetlen brand, szó szerint a garázsból - ez a Google története.

Noha a világháló óriása még nem tekinthet vissza sok évtizedes vagy akár évszázados múltra, eddigi történetében éppen az a leglenyűgözőbb, hogy milyen gyorsan mekkora előnyre tudott szert tenni a digitális iparág több szegmensében is. A márkanév bizony globális tömegek számára jelent egyet magával a számítástechnikával, hiszen egy átlagos felhasználónak ma már bőven elég, ha kizárólag a cég termékeit használja. Az emblematikus keresőn kívül ugyanis egyebek mellett kép- és videómegosztója, több közösségi oldala, irodai szoftvercsomagja, saját böngészője, két operációs rendszere és felhőszolgáltatása is van, sőt: márkájával laptopokat és mobiltelefonokat is elláttak, s még egy kábeles internetszolgáltatást is indított.

Pedig nem is olyan régen igazi garázscégként indult a vállalkozás két Ph.D. hallgató, Larry Page és Sergey Brin jóvoltából, a Stanford Egyetem falai között. Az első termék, a kereső egy kutatási projektként rajtolt 1996-ban. Akkoriban a hasonló szolgáltatások az alapján rangsorolták a találatokat, hogy a keresési kifejezés hányszor fordul elő egy adott oldalon, Brinék azonban olyan algoritmust dolgoztak ki, amely a weblapok közötti kapcsolatokat veszi alapul. Így a site-ok relevanciája annak függvénye lett, hogy hány egyéb oldalról hivatkoznak rájuk, és hogy azok milyen minőségűek az adott keresés szempontjából. Ezt a rendszert nevezték el PageRanknek, s rajtuk kívül csak egyetlen szereplő dolgozott hasonlóval, mégpedig Robin Li, aki később a kínai Baidut alapította.

Page és Brin eredetileg BackRubnak, azaz nagyjából hátvakarásnak nevezte el saját keresőjét, mivel a rendszer az egymás közötti linkeléseket vizsgálta. Csak később nevezték át a szolgáltatást Google-ra, amely a googol elírásából eredeztethető. (Ez az egy darab egyesből és száz darab nullából álló szám neve, márkanévül választása a nagy mennyiségű adat kezelésére utal.)

A google.com domain nevet 1997. szeptember 15-én foglalták le, vállalattá pedig nagyjából egy évvel később alakultak, s eredetileg egy barátjuk, Susan Wojcicki garázsában működtek. Első alkalmazottjuk Craig Silverstein volt, szintén a Stanfordról. Nagyobb tőkeinjekcióhoz még a cégalapítás előtt nem sokkal jutottak, Andy Bachtosheim, a Sun Microsystems társalapítója 100 ezer dollárral járult hozzá a költségekhez. Nem sokkal ezt követően, 1999-ben Page-ék árulni kezdték a céget, mivel túl sok idejüket vette el a tanulástól. A piac akkori vezetője, az Excite majdnem fel is vásárolta őket, de 1 millió dollárt akkor még sokalltak, majd később 750 ezret is. Hónapokkal később azonban merőben más irányt vett a társaság élete, akkor ugyanis - még mindig 99-et írunk - több kockázatitőke-befektető beszállásával összesen 25 millió dollárnyi tőke érkezett. Mindössze öt évvel később, 2004-ben már a tőzsdén forogtak a Google részvényei, mintegy 23 milliárd (!) dollár értékben.

Ma a tőzsdei kapitalizáció a 400 milliárd dollárt közelíti, a cég 2013-as éves árbevétele meghaladta az 50 milliárdot - köszönhetően főleg az AdWords automatizált online hirdetési rendszernek. Mára a kereső több mint 60 ezermilliárd weboldalt indexált, naponta több mint 100 milliárd lekérdezést bonyolítanak rajta. A szintén a vállalathoz tartozó Android a világ vezető okostelefonos platformja, több mint 1 milliárd készüléken fut az operációs rendszer. A Chrome webböngésző 2008-ban indult, ma pedig a legnépszerűbb mind közül, mintegy 800 millió felhasználóval. A YouTube havonta bő 1 milliárd látogatót szolgál ki, akik jóval gyorsabban termelik a videós tartalmat, minthogy meg lehetne nézni, de azért próbálkoznak - sok milliárd órányi mozgóképet fogyasztanak el minden hónapban.

A sikerhez valószínűleg az is kellett, hogy a cég egy pillanatra se veszítse szem elől kezdeti célját: hogy rendszerbe foglalja, mintegy katalogizálja és fogyasztható formában az emberek elé tárja a világban fellelhető információkat. S kritikusok persze mindig akadnak, de talán ők is elismerik, hogy - legalábbis nagyrészt - nem hivatalos jelmondatához is mindvégig tartotta magát a társaság: ne légy gonosz!


NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      

További márkatörténetek

GA-1035A-1AER (Kép: Casio) Márkatörténet: G-Shock
2017-12-04 09:40
Medve Márkatörténet: Medve
2017-11-23 13:49
a Márkatörténet: AAA AUTO
2017-01-30 14:42
Márkatörténet: Mapei
Márkatörténet: CD
Márkatörténet: Hörmann
Márkatörténet: Rézangyal




Online marketing specialista
A 3DHISTECH a digitális mikroszkópok fejlesztésében és gyártásában élenjáró...