Hírek
19775 hír az adatbázisban
A legkelendőbb munkavállalói készségek
Marketinginfo.hu - 2017-11-06 11:30
Kutatás

A legkeresettebb munkahelyi kvalitásokat térképezte fel a Profession.hu és az International Business School (IBS).

A jó munkaerő magabiztosan kommunikál, hatékonyan oldja meg a problémákat, beszél angolul, rendelkezik alapvető informatikai tudással, precíz, önállóan és csapatban egyaránt jól tud dolgozni. A munkaadók szemében a szakmai tényezők mellett ezek a legfontosabb munkavállalói készségek, melyek rangsora szinte szektortól függetlenül azonos - derült ki az International Business School (IBS) és a Profession.hu kutatásból. Jelenleg tehát ezek a személyes képességek (soft skills) jelentik a legnagyobb előnyt egy nyitott pozíció elnyeréséhez, a szakképesítésen és a szakmai tapasztalaton (hard skills) felül.

A kutatás során 24 különböző készséget és tudást rangsoroltak azzal a céllal, hogy feltérképezzék azokat a munkavállalói készségeket - az ún. soft skill-eket - amelyek jelenleg a legfontosabbak a munkaadók számára. A megkívánt kvalitásokat 21 iparágra lebontva vizsgálták.

Minimum elvárások

Szektortól függetlenül a fejlett kommunikációs készség vezeti a toplistát, osztozva a dobogón a problémamegoldó készséggel és a Microsoft Office alkalmazások ismeretével.

Bár az idegen nyelvek ismerete nem személyes készség, hanem megszerzett tudás, a felmérés során mégis körvonalazódott az a markáns trend, miszerint öt meghirdetett pozícióból négy valamilyen szintű - jellemzően közép- vagy felsőfokú - aktív angol nyelvismeretet vár a jelentkezőktől, míg német nyelvtudásra csak a pozíciók 4,59 százalékban volt szükség. Biztos angol nyelvtudással rendelkező jelölteket legnagyobb arányban üzleti támogató központok (SSC-k) keresnek, illetve szintén meghatározó ez az igény az IT és telekommunikációs pozícióknál, valamint a marketing, média és kommunikációs területen (88,19%).

Meglepő eredmények
 
  • A kommunikációs készségek, valamint az idegen nyelv ismerete egyedül a közigazgatásban hirdetett pozíciók esetén sorolódnak hátrébb. Ezen a területen a feddhetetlenség, az integritás kerül előtérbe és relatíve nagy hangsúlyt kap a terhelhetőség, valamint a stressztűrő képesség.
  • A cégvezetők, menedzsment tagok esetében csak a készség-rangsor végén jelenik meg a terhelhetőség és a stressztűrő-képesség. Tőlük jellemzően a határozottságot és az önálló munkavégzésre való képességet kívánják meg.
  • Az üzleti támogató központok által publikált álláshirdetésekben látványosan lemarad az önállóság kívánalma az alapvető analitikus készségek és ügyfélorientált szemlélet javára: a jellemzően saját módszertan mentén dolgozó SSC-k elsősorban stabil angol nyelvtudást, erős szóbeli- és írásbeli kommunikációs, valamint elemzési készségeket várnak el a pályázóktól.
  • Az ügyfélorientált hozzáállás érdekes módon a vendéglátás és idegenforgalom diplomát igénylő munkakörök esetében kevésbé fontos elvárás.
  • Jól megfigyelhető a tanulási hajlandóság (pl. továbbképzéseken való részvétel) igényének hiánya az álláshirdetésekben. Ezt jelenleg inkább csak az informatikai pozíciók esetében kívánják meg.



Lassan változnak a vállalati kultúrák

Összességében figyelemre méltó kép rajzolódik ki a legkeresettebb és legkevésbé hangsúlyozott készségeket összehasonlítva: a hazai munkaadók láthatólag a kommunikációs, probléma-megoldási, alapvető informatikai, nyelvi és csapatmunka készségeket találják meg legnehezebben a munkaerő toborzása során és - egyelőre - nem fókuszálnak olyan készségekre (kreativitás, stressztűrő képesség, utazási és tanulási hajlandóság), amelyek vélhetően új típusú foglalkoztatási formák és vállalati kultúrák sajátjai.

"Várhatóan ezek a készségek is nagyobb szerephez jutnak majd a jövőben, azonban egyelőre még éles a szakadék a tradicionális és az újhullámos céges kultúrák elvárásai között." - teszi hozzá Paróczay Balázs toborzási szakértő.


A kutatási elemzést az IBS munkacsoportja végezte a Profession.hu több tízezres álláshirdetési adatbázisa alapján 2017 nyarán. A merítést azokra a 2015. január 1. és 2016. december 31. között megjelent álláshirdetésekre szűkítették, amelyek főiskolai vagy egyetemi végzettséget kívántak meg.



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Egy jó munkahely a legjobb ellenszer a kiégésre
  Fókuszba került a munkavállalói élmény javítása
  Rugalmas munkahelyet szeretnének a jövő munkavállalói
  Nemek közti egyenlőség: kulcs a digitális tudás
  Ambíciózusabbak az Y-generáció női munkavállalói
  Szakemberhiány lassíthatja a szolgáltatóközpontok hazai terjedését
  Küszködnek a cégek a munkavállalói mobilitással
  Kereskedelmi készségeket nyújt marketingeseinek a L'Oréal
  Magyar Telekom: kölcsönös előnyt jelent a munkahelyi elkötelezettség

További hírek ebben a kategóriában

Digitalizáció a kkv-szektorban
A fogyasztók tudják, mit akarnak...
Egyre többen fordulnak az utazás...
Az európai e-vásárlók egyre szív...