Hírek
19112 hír az adatbázisban
Húsvét előtt: kakaó világpiaci körkép
Marketinginfo.hu - 2016-03-10 14:04
Kereskedelem

Mi befolyásolja a húsvéti süteményekhez is használt kakaópor árát?


Alapvetően két nagy kakaópor kategóriával találkozhatnak a vevők a boltokban: a 10-12%-os és 20-22%-os fajtákkal. A háztartások elsősorban az utóbbit használják, mivel a sütemények esetében ez a típus adja a legjobb minőséget, az ízt és a színt, a húsvéti időszakban is ez az egyik főszereplő. A kakaópor tekintetében a kiskereskedelemben az elkövetkező fél-egy évben stagnáló árakra lehet számítani, kisebb-nagyobb kilengéssel - például az elmúlt hetekben 8-10%-os emelkedés volt tapasztalható.

Létezik 22-24%-os kakaópor is, amelyet jellemzően a csokoládéipar használ csokoládéitalokhoz vagy magas minőségű bonbonokhoz. Az alacsonyabb kakaóvaj tartalmú kakaóporokat leginkább az tej- és édesipar, valamint a pékek használják. Természetesen a minőségbeli különbség az árban is megmutatkozik: a 20-22%-os kakaók jellemzően 30-40%-kal magasabb áron kaphatók, mint a 10-12%-osak.

Prohászka Ottó, a Tutti Kft. tulajdonos-ügyvezetője így látja az árak ingadozásának az okait: "cégünk 25 éve foglalkozik kakaó kereskedelemmel, csomagolással, feldolgozással. Ha csak az elmúlt 5 évet nézzük, itt is 2 és 5 euró/kg között mozgott a világpiaci ár. Hogy erre mi a magyarázat? Több dolog összetett hatása érvényesül.
A kakaó tőzsdei cikk, így az ár nem csak a kereslet-kínálat törvényei szerint alakul. Az elmúlt időszakban nem egyszer láttunk már a piacon jelentős mértékű spekulatív szándékú termékfelvásárlást, amivel a piacon pillanatnyi hiányérzetet keltve jelentős ármozgást (drágulást) generáltak.

A kakaópor világpiaci ármozgását jelentős mértékben befolyásolja a kakaóvaj világpiaci ára is, mivel a kakaóbabnak több mint felét ez adja. A kakaóvaj legnagyobb felhasználója a csokoládéipar. 2004-ben egy jelentős jogi változás történt, amikor az EU engedélyezte a hidrogénezett növényi zsírok használatát a csokoládé termékekben, és a kakaóvaj maximum 5%-át ezáltal helyettesíteni lehetett. Korábban többé-kevésbé kiszámítható volt a kakaópor/kakaóvaj felhasználásának mennyisége és árának alakulása, illetve ezek egymáshoz való viszonya. Azt lehetett mondani, hogy ha drágult a kakaóvaj, akkor olcsóbbá vált a kakaópor és fordítva. Amikor a vaj ára magas, a gyártók átállnak az eredeti csokoládéról a bevonó massza és a nugátok gyártására - ami a kakaópor igényt növeli csak, mivel a termék nem tartalmaz kakaóvajat, így emelve a por árát a piacon.

Mindezek mellett a világ kakaópor igénye folyamatosan növekszik, döntően Kína, India kakaóétvágya erősödik, ezt a mértékű növekedést a kakaótermelés nem tudja ilyen ütemben lekövetni. Így már látható, hogy a fent felsorolt tényezők együttesen milyen bonyolult módon hatnak a kakaó világpiaci árára, nem csoda, hogy az árgörbe rendkívül hektikus képet mutat.
Visszatérve a fogyasztók asztalához: jelenleg azt lehet tudni, hogy a kiskereskedelemben az elkövetkező fél-egy évben stagnáló árakra lehet számítani, kisebb-nagyobb kilengéssel - például az elmúlt hetekben 8-10%-os emelkedés volt tapasztalható."




NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Hétmilliárdot költöttünk rá tavaly húsvétkor
  Húsvétkor még erősebbek a hipermarketek
  Húsvétkor fogy az éves kakaómennyiség 15%-a

További hírek ebben a kategóriában

balról jobbra: Dr. Palkovics Lás... SPAR-terem az egyetemen
2017-10-13 11:14
Superbrands-díjat kapott a SPAR
Két áruházával is SuperStore díj...
Átadták az Év Kereskedője 2017 d...
Egyre népszerűbbek a csomagátvét...