Hírek
20648 hír az adatbázisban
Nagymértékben csökkent a műanyagzacskó-használat
Marketinginfo.hu + MTI - 2013-11-07 11:30
CSR

A környezetvédelmi termékdíjról szóló, 2012-től hatályos törvény alkalmazása már az első évben, szinte minden téren meghozta a kívánt eredményeket.

A többi között nagymértékben csökkent a műanyagzacskók gyártása, forgalmazása is - közölte az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ).

Az ügynökség szerint ez egyértelműen arra vezethető vissza, hogy az ilyen csomagolóanyagok után kötelező és a korábbiakkal szemben nem elkerülhető a termékdíj megfizetése.

Az OHÜ közleményében emlékeztetett: az Európai Bizottság hétfői tájékoztatása szerint a csomagolásról szóló európai uniós irányelv módosítását javasolják azért, hogy minimálisra csökkenjen az 50 mikronnál vékonyabb anyagból készült műanyagzacskók használata. Ezeket a vékony szatyrokat ugyanis az átlagosnál kevesebbszer használják újra, többnyire a szemétben végzik. A tagállamok ennek érdekében jogi és gazdasági eszközöket is bevethetnének, termékdíjat vezethetnének be vagy akár be is tilthatnák az ilyen csomagoló anyagokat.

A magyar Országgyűlés 2011 közepén döntött a környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény elfogadásáról. Míg a törvény hatályba lépése előtti időszakban jellemzően a nagy forgalmú, országos hálózattal rendelkező kereskedelmi üzletláncok óriási mennyiségben, ingyen adták a vásárlóknak a műanyagzacskókat, addig ez a gyakorlat a múlt évtől megszűnt - ismertette az OHÜ.

A múlt évet megelőzően éves átlagban összesen mintegy 300 millió műanyag reklámzacskót használtak a magyarok. Ez a mennyiség mára jócskán 200 millió darab alá esett, ami egy főre vetítve kevesebb, mint 20 műanyagzacskót jelent évente - idézi a közlemény Vámosi Oszkárt, az OHÜ ügyvezetőjét.

Magyarország célja, hogy tovább javítson ezen a mértéken, és Dániához, Finnországhoz hasonló eredményeket érjen el, ahol fejenként mindössze négy műanyagzacskót használnak az emberek évente.

A magyar termékdíjtörvény következetesen képviseli a környezetvédelmi szempontokat, azokat a csomagolóanyagokat, amelyek kevésbé károsak a természeti környezetre, kevésbé terheli meg a termékdíjjal. Így például míg a műanyagzacskók után kilogrammonként 1800 forint a termékdíj, addig a papírzacskók után kilogrammonként 20 forintot kell fizetni - hívta fel a figyelmet a hulladékgazdálkodási ügynökség.

Országos kampányokkal állnak elő

A hazai termékdíjtörvény - elsődlegesen a hulladékképződés megelőzését szorgalmazva - a "szennyező fizet" elvet alkalmazza: díjfizetésre kötelezi azokat, akik a környezetet hulladékként károsító terméket állítanak elő vagy elsőként hoznak forgalomba Magyarországon. Az állami költségvetésbe befolyó termékdíjbevételt az ilyen termékek gyűjtésének, feldolgozásának, hasznosításának ösztönzésére fordítja a környezetvédelemért felelős szaktárca, valamint más környezetvédelmi célokat finanszíroz belőle a kormány.

A lakosságot érintő, a környezettudatos gondolkodáshoz és magatartáshoz hozzájáruló, átfogó szemléletformálást az OHÜ-nek kell megvalósítania. Ennek érdekében az ügynökség évente többféle országos kampányt szervez és bonyolít le.

Vámosi Oszkár szerint ilyen a csomagolási termékek, köztük a műanyagzacskók mennyiségének visszaszorítását célzó Zöldlista-vásárlóprogram elnevezésű kampány is, amelyet tavaly rendeztek meg először. A program segítségével az OHÜ országszerte csaknem 50 ezer vásárlót tudott megszólítani. Arra a tudatos vásárlói magatartásra hívták fel a figyelmet, amellyel a csomagolóanyagok használata csökkenthető.




NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Csökkent az eladott nejlonzacskók száma
  300 millió darabbal kevesebb Tesco szatyor fogy
  Szatyrot csinál palackjaiból a Coca-Cola

További hírek ebben a kategóriában

Csökkent az eladott nejlonzacskó...
A repülőtéri ivászat elleni kamp...
Új játékelemeket kapott dm pályá...
Beteg gyerekeknek gyűjtött az Am...