Hírek
10901 hír az adatbázisban
Felmérés a nonprofitokat támogató lakossági adományozásról
Marketinginfo.hu - 2011-12-16 09:48
Felelősség

A Magyar Adományozói Fórum felmérést készített, hogy feltárja a civil szektor lehetőségeit a magánadományozás ösztönzésére.

A KSH a 2009-es évre vonatkozó elemzése szerint 2007 és 2009 között a válság ellenére összességében nőttek a nonprofit szektor bevételei: 2007-ben 964 milliárd, 2008-ban 1093,5 milliárd 2009-ben pedig 1114 milliárd forintot értek el a szereplők. A 2009-es bevételek forrásait vizsgálva azonban kiderül, hogy az állami támogatások 21 milliárd forinttal csökkentek, bár még így is ebből a forrásból származott a non-profit szektor bevételeinek 42 százaléka. A növekedés a magántámogatásokat tekintve elsősorban a vállalati és a külföldről érkező támogatásoknak köszönhető, amelyek 2007-hez képest megközelítőleg 20 százalékkal növekedtek. A hazai eredetű források között a vállalatoktól érkező támogatás közel 48 milliárd forintot tett ki 2009-ben.

Az állami források beszűkülésével párhuzamosan a lakossági támogatások is megcsappantak: 2007-hez képest 9 százalékkal csökkentek, ami részben az adományozás adókedvezményének megszűnésével magyarázható. Ugyanakkor a lakosság nem csupán adományozóként játszik szerepet a nonprofit szervezetek életében, mivel az SZJA 1%-áról való rendelkezés, valamint a szervezetek alaptevékenységéhez kapcsolódó, magánszemélyektől származó tagdíj és egyéb bevételek is a nonprofit szervezetek működését, fenntartását szolgálják. Ezek együttesen már több mint 60 milliárd forintot értek el a lakossághoz köthető bevételek formájában 2009-ben.

2011 októberében a Magyar Adományozói Fórum ezért is kérdezett meg hét nonprofit szervezetet - a Baptista Szeretetszolgálatot, a Bátor Tábor Alapítványt, a Magyar Vöröskeresztet, az Ökumenikus Segélyszervezetet, a United Way Magyarországot, a Unicefet és a WWF-et - arról, hogy milyen lehetőségek állnak a nonprofitok rendelkezésére a lakossági pénzbeli és természetbeni támogatások bevonására.

A szezonalitást tekintve annak ellenére, hogy a megkérdezett civilek fele évente több alkalommal, vagy akár folyamatosan és aktívan foglalkozik lakossági támogatások gyűjtésével, a tapasztalatok szerint még mindig a nagy katasztrófák és a karácsonyi ünnepek alatt a legfogékonyabb a magyar lakosság az adománygyűjtő felhívásokra.

Mivel a támogatások túlnyomó részét a pénzbeli adományok teszik ki, a szervezetek számos lehetőséget nyújtanak támogatóiknak ezek minél kényelmesebb eljuttatására. A kutatásban résztvevő mindegyik szervezetnél van mód a legnépszerűbbnek számító bankszámlára utalásra, és az 1%-os felajánlásra. Szintén széles körben elterjedt a csekken történő befizetés, valamint az ennél némileg ritkábban előforduló személyes befizetések és az online adományozás. Sms-ben vagy önálló adományvonal hívásával felajánlható támogatási lehetőséggel jelenleg még csak elvétve találkozhatunk.

A kutatás a sikeres adománygyűjtés fő tényezőit is számba vette. A legtöbb esetben a szervezetek úgy gondolják, hogy a sikeres adománygyűjtés kulcsa maga az ügy.

Emellett sok fontos tényező játszhat szerepet, a hatékony kommunikációtól kezdve a személyes érintettségen, a szervezet hitelességén, az emberek megközelítésén át, a transzparenciáig. A transzparenciát elsősorban a folyamatos visszacsatolás lehetősége, a megbízhatóság, és a médianyilvánosság biztosítása garantálja egy-egy gyűjtés alkalmával. A szervezetek egyetértettek abban is, hogy egy profi adományszervező nagyon sokat segíthet, de az elérhető eredmények szoros összefüggésben vannak a gazdasági helyzettel, valamint a szervezet tevékenységével is.

Az elmúlt 5-10 év adománygyűjtő tevékenységének, tendenciáinak összefoglalásakor a legtöbb szervezet úgy gondolja, hogy az elmúlt években megnőtt az adománygyűjtők száma Magyarországon, ráadásul ezzel párhuzamosan a kedvezőtlen gazdasági helyzet is nehezíti a lakossági források bevonását. Megfigyelhető, hogy az ismeretlen ügyek iránt bizalmatlanok az emberek, ami hozzájárul ahhoz, hogy egyre többen adományoznak tudatosan.



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Megvannak a Társadalmi Befektetési Díj döntősei
  Közügy vagy önreklám?
  Civileknek ad reklámlehetőséget a Provident
  Vöröskereszt adományvonalat indítottak a mobilszolgáltatók
  Nonprofitokat képez a DMSZ
  Merre tart a civilkommunikáció?
  Nem beszél egy nyelvet a vállalati és a civil szféra

További hírek ebben a kategóriában

_ Fogadj örökbe egy járást
2014-04-10 12:06
Elkezdődött a munka az Élelmisze...
Elismerés Az én légitársaságom p...
Újra indul a K&H gyógyvarázs pál...
Az olvasást népszerűsíti az étte...




Beszerző
Balassagyarmat térsége, IMPC Personnel Hungária Kft.
Értékesítési ügyintéző
Budapest XVII. kerület, IMPC Personnel Hungária Kft.
Npi projektmérnök
Székesfehérvár környéke, IMPC Personnel Hungária Kft.