Hírek
12102 hír az adatbázisban
Felmérés a nonprofitokat támogató lakossági adományozásról
Marketinginfo.hu - 2011-12-16 09:48
Felelősség

A Magyar Adományozói Fórum felmérést készített, hogy feltárja a civil szektor lehetőségeit a magánadományozás ösztönzésére.

A KSH a 2009-es évre vonatkozó elemzése szerint 2007 és 2009 között a válság ellenére összességében nőttek a nonprofit szektor bevételei: 2007-ben 964 milliárd, 2008-ban 1093,5 milliárd 2009-ben pedig 1114 milliárd forintot értek el a szereplők. A 2009-es bevételek forrásait vizsgálva azonban kiderül, hogy az állami támogatások 21 milliárd forinttal csökkentek, bár még így is ebből a forrásból származott a non-profit szektor bevételeinek 42 százaléka. A növekedés a magántámogatásokat tekintve elsősorban a vállalati és a külföldről érkező támogatásoknak köszönhető, amelyek 2007-hez képest megközelítőleg 20 százalékkal növekedtek. A hazai eredetű források között a vállalatoktól érkező támogatás közel 48 milliárd forintot tett ki 2009-ben.

Az állami források beszűkülésével párhuzamosan a lakossági támogatások is megcsappantak: 2007-hez képest 9 százalékkal csökkentek, ami részben az adományozás adókedvezményének megszűnésével magyarázható. Ugyanakkor a lakosság nem csupán adományozóként játszik szerepet a nonprofit szervezetek életében, mivel az SZJA 1%-áról való rendelkezés, valamint a szervezetek alaptevékenységéhez kapcsolódó, magánszemélyektől származó tagdíj és egyéb bevételek is a nonprofit szervezetek működését, fenntartását szolgálják. Ezek együttesen már több mint 60 milliárd forintot értek el a lakossághoz köthető bevételek formájában 2009-ben.

2011 októberében a Magyar Adományozói Fórum ezért is kérdezett meg hét nonprofit szervezetet - a Baptista Szeretetszolgálatot, a Bátor Tábor Alapítványt, a Magyar Vöröskeresztet, az Ökumenikus Segélyszervezetet, a United Way Magyarországot, a Unicefet és a WWF-et - arról, hogy milyen lehetőségek állnak a nonprofitok rendelkezésére a lakossági pénzbeli és természetbeni támogatások bevonására.

A szezonalitást tekintve annak ellenére, hogy a megkérdezett civilek fele évente több alkalommal, vagy akár folyamatosan és aktívan foglalkozik lakossági támogatások gyűjtésével, a tapasztalatok szerint még mindig a nagy katasztrófák és a karácsonyi ünnepek alatt a legfogékonyabb a magyar lakosság az adománygyűjtő felhívásokra.

Mivel a támogatások túlnyomó részét a pénzbeli adományok teszik ki, a szervezetek számos lehetőséget nyújtanak támogatóiknak ezek minél kényelmesebb eljuttatására. A kutatásban résztvevő mindegyik szervezetnél van mód a legnépszerűbbnek számító bankszámlára utalásra, és az 1%-os felajánlásra. Szintén széles körben elterjedt a csekken történő befizetés, valamint az ennél némileg ritkábban előforduló személyes befizetések és az online adományozás. Sms-ben vagy önálló adományvonal hívásával felajánlható támogatási lehetőséggel jelenleg még csak elvétve találkozhatunk.

A kutatás a sikeres adománygyűjtés fő tényezőit is számba vette. A legtöbb esetben a szervezetek úgy gondolják, hogy a sikeres adománygyűjtés kulcsa maga az ügy.

Emellett sok fontos tényező játszhat szerepet, a hatékony kommunikációtól kezdve a személyes érintettségen, a szervezet hitelességén, az emberek megközelítésén át, a transzparenciáig. A transzparenciát elsősorban a folyamatos visszacsatolás lehetősége, a megbízhatóság, és a médianyilvánosság biztosítása garantálja egy-egy gyűjtés alkalmával. A szervezetek egyetértettek abban is, hogy egy profi adományszervező nagyon sokat segíthet, de az elérhető eredmények szoros összefüggésben vannak a gazdasági helyzettel, valamint a szervezet tevékenységével is.

Az elmúlt 5-10 év adománygyűjtő tevékenységének, tendenciáinak összefoglalásakor a legtöbb szervezet úgy gondolja, hogy az elmúlt években megnőtt az adománygyűjtők száma Magyarországon, ráadásul ezzel párhuzamosan a kedvezőtlen gazdasági helyzet is nehezíti a lakossági források bevonását. Megfigyelhető, hogy az ismeretlen ügyek iránt bizalmatlanok az emberek, ami hozzájárul ahhoz, hogy egyre többen adományoznak tudatosan.



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Megvannak a Társadalmi Befektetési Díj döntősei
  Közügy vagy önreklám?
  Civileknek ad reklámlehetőséget a Provident
  Vöröskereszt adományvonalat indítottak a mobilszolgáltatók
  Nonprofitokat képez a DMSZ
  Merre tart a civilkommunikáció?
  Nem beszél egy nyelvet a vállalati és a civil szféra

További hírek ebben a kategóriában

Újabb magyar építészek kaptak dí...
A Famíliatészta csatlakozott az ...
Ünnepel a Ronald McDonald Alapít...
Gomba vásárlásával a mellrák-koc...




3D animátor
3D ANIMÁTORHa úgy görbíted MAX-ban a vektorokat, mint Chuck Norri...
OKEGO | Senior Account Manager
Keressük Senior Account Managerünket, aki:- 3+ év ATL / BTL tapas...